ענקית המסחר האלקטרוני אמאזון חוללה מהפכה צרכנית עולמית, כשקשה לחשוב איך היה נראה עולם הקניות באינטרנט בלעדיה. ההצלחה של אמאזון, והעומד בראש ג’ף בזוס, הובילה אותה להתרחב למגוון אפיקים משידורי סטרימינג (כשכמובן אתם מכירים מ-The Gand Tour שבהפקתה), שירותי טכנולוגיה ולוגיסטיקה ועד לחזון של משלוחים באמצעות רחפנים. כעת הופכת אמאזון גם ליצרנית רכב, והיא עושה זאת בדרך לאש שגרתית.
המכונית של אמזון היא למעשה תוצר של חברת סטארטפ הנקראת Slate Auto שהוקמה בשנת 2022, כשבזוס הוא אחת משני הבעלים והמשקיעים העיקרים בה. החזון של החברה הוא לייצר מכוניות חשמליות נגישות, פשוטות ועממיות, בפיתוח ויצור כל אמריקאי (וזה משהו שהדוד טראמפ ממש אוהב). המכונית הראשונה של החברה נחשפה בסוף השבוע והיא, כמה לא מפתיע, בתצורת הטנדר החביבה על האמריקאים אבל מדובר כאן בטנדר חשמלי שונה ממה שראינו עד כה.
בין אם זה הסייברטארק הגרוטסקי, הטנדר של ריביאן או נדרים חשמליים של שלושת הגדולות מדטרויט, כל טנדר חשמלי שהוצג בארה”ב הוא גדול, כבד ובעיקר יקר מה שהופך את המכירות שלהם לזניחות בשוק הטנדרים האמריקאי העצום שבו בלאו הכי הלקוחות לא ממש נוהרים אחרי מכוניות חשמליות. הטנדר של סלייט מביא איתו בשורה בדמות תג מחיר התחלתי העומד על 28 אלף דולר בלבד לפני הטבות פדרליות. וכדי להבין את סדר הגודל, טסלה סייברטארק בסיסי יעלה כמעט פי 3 ופורד F150 לייטינינג עולה כמעט פי 2.
אבל הקטע של הטנדר הזה הוא לא רק מחיר. סלייט מצהירים שהם רוצים לחזור למקורות של הטנדרים הקומפקטיים, כאשר הם היו לא רק רכבים זולים אלא גם כאלו שהם ורסטיליים וקלים להתאמה אישית למגוון תצורות. בעידן החשמלי זה אפילו פשוט יותר כאשר הסלייט טנדר בנוי כמוקבל על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית, כאשר הוא מגיע בתצורתו הבסיסית במבנה של טנדר פתוח בעל תא נהג יחד, שני מושבים וצבע אפור בסיסי.
מכאן יכולים הלקוחות לקחת את הטנדר הזה ולהפוך אותו ל-SUV עם קיט סגירה ומושב אחורי כמו שהיה מקובל ברכבי ה-SUV הראשונים בשנות ה-70, להוסיף צמיגי שטח, פגושים שונים, מנשא אחורי לגלגל חילופי, מתלים עם כריות אוויר להגבהת המרכב והענקת יכולת שטח (למרות שאין אופציה כרגע להנעה כפולה) פנסים חיצוניים נוספים וצביעות חיצוניות שונות. בסך הכל מוצעות לרוכשים עשרות אופציות לשדרוג התצורה הבסיסית בהתאם לטעם והתקציב, כשאת חלקן יהיה ייתן לרכוש בנפרד מהרכב ולהתקין אותן באופן עצמאי.
המידות קומפקטיות ביחס לטנדרים הנפוצים באמריקה עם אורך של 443 ס”מ בלבד, בסיס גלגלים של 275 ס”מ ורוחב של 179 ס”מ. למרות המידות הצנועות יש לסלייט ארגז באורך של יותר ממטר חצי, תא מטען קדמי בנפח של 200 ליטרים ויכולת העמסה של כמעט 650 ק”ג – וזה לא רחוק בהרבה ממפלצות כבדות כמו הסייברטארק. על ההנעה אחראי מנוע חשמלי אחורי בהספק של 201 כ”ס וניתן יהיה לקבל את הטנדר בשתי גרסאות טווח: 240 ק”מ בגרסה הסטנדרטית או כ-380 ק”מ בגרסת הטווח הארוך. התאוצה ל-100 קמ”ש אורכת כ-8 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-145 קמ”ש בלבד. נתונים צנועים יחסית, אבל סיבים בהתחשב בעובדה שמדובר ברכב “פאן” בייעודו המיועד לקהל צעיר כשהמטרה כאמור היא לשמור על מחיר נמוך.
מצד שני אי אפשר להתעלם מכך שכדי להשיג מחיר פתיחה נמוך הלכו בחברה די רחוק עם הקונספט הבסיסי. הדיפונים והיפודים בתא הנוסעים דלים למדי, במקום מערכת מולטימדיה ומסכי ענק מעדיפים בחברה להתבסס על קישורית לאפליקציות שבטלפון הסלולרי, במקום רמקולים יש תושבת בה תוכלו להציב את רמקום ה-BT הנייד שלכם המזגן הוא מכאני וחלונות חשמליים הם בגדר הם אופציה. משהו שלא ראינו במכונית חדשה בערך מאז הניינטיז. עם זאת גם לתא הנוסעים להציע החברה שלל שדרוגים שונים, ממשטחים צבעוניים וחיפויים אותם ניתן להחליף ותוספות שונות.
עבור מיש דואג לעניין הבטיחות, אז המפרט של סלייט כולל כריות אוויר קדמיות, צידיות וכריות וילון (וכריות נוספות בגרסאות עם מושב אחורי), בלימת חירום אוטונומית, התרעת התנגשות ובקרת יציבות. זה לא יאפשר לו לקבל 5 כוכבים ב-EuroNCAP אבל הוא מצויד בדברים הבסיסים שצריך באמת.
לא בטוח שסלייט תצליח לחולל מהפכה כמו אמאזון, אבל מה שבטוח הוא שהיא מכניסה גישה מעניינת, מקורית ורעננה לתעשיית הרכב בעידן שמכוניות הופכות להיות מורכבות, טכנולוגיות ויקרות מידי. אנחנו דווקא ממש בעד לחזור למקורות ולפשטות.