בחודשים האחרונים יותר ויותר יצרניות רכב מערביות מבצעות פניה לאחור כשהן מעדכנות את תאריכי היעד בתהליך החשמול של דגמיהן. חלק דוחות את תאריכי היעד, חלקן מסיטות תקציבי פיתוח בחזרה לדגמים בעלי מנועי בעירה פנימית והזהירות שבהן רומזות כי ימשיכו להציע מנועי בעירה פנימית “כל עוד הקהל ידרוש זאת”.
אחרי מרצדס, פולקסווגן, פורד וטויוטה גם במותגי סטלנטיס עושים בימים אלו חישוב מחדש לגבי תהליך ההתחשמלות המואץ והכפוי שביצעה הענקית במהלך השנתיים האחרונות, וזה מגיע לאחר שכמה וכמה מותגים של סטלנטיס כבר הצהירו כי יעברו להנעה חשמלית כבר לפני העשור. אחד מהמותגים הללו הוא אלפא רומיאו, שלמרות ההילה הגדולה סביב שמה נמצאת שוב על סף תהום.
כבר לפני 3 שנים הכריזו באלפא רומיאו כי ב-2027 יהפכו למותג חשמלי מלא. תכנית ההישרדות של האלפא החלה העם הצגת הג’וניור/מילאנו המחושמלת כמעט לגמרי, ואמור להמשיך בהצגת דגמים חשמליים מלאים שיחליפו את הג’וליה והסטלביו ב-2026. אלא שכאמור, קצב החדירה האיטי מהמצופה של מכוניות חשמליות לשוק האירופאי והאמריקאי מאלץ גם את אנשי אלפא לחשב מסלול מחדש.
בראיון שהעניק יו”ר אלפא רומיאו היוצא ז’אן פיליפ אימפרטו ל”אוטו אקספרס” הבריטי אמר כי “יש לאלפא גמישות בהתאמה של מגוון יחידות הנעה שונות לדור הבא של הג’וליה והסטלביו במידת הצורך”. אמירה זו מצטרפת לאמירה של נוספת שלו בראיונות בתערוכת פריז כי רכב הפנאי הגדול של אלפא רומיאו המיועד לשוק האמריקאי ויתבסס על פלטפורמת STLA Large יוכל לעשות שימוש גם במנועי בעירה פנימית.
האמירות האלו מעידות על כיוון די ברור, למרות שבאלפא רומיאו טרם יצאו בהצהרה רשמית. הפלטפורמות החדשות של קבוצת סטלנטיס אשר פותחו מלכתחילה כדי להתאים להנעה חשמלית, היברידית ומנועי בעירה פנימית יאפשרו לאלפא אם תרצה להמשיך ולייצר מכוניות מונעות בנזין ללא בעיה. לא בטוח שבאלפא רומיאו יוכלו להרשות לעצמם לבצע תפנית לאחור כפי שעתה פיאט עם ה-500 החשמלית שזוכה לגרסה היברידית, לכן כבר עכשיו מתכננים להמשיך להציע את דגמי העתיד שלהם עם מנועי בעירה פנימית.
בקרוסאובר הגדול של אלפא שיוצג לקראת 2027 ומיועד בעיקר לשוק האמריקאי, שבו אחוז החדירה של הנעה חשמלית נמוך, המשיך השימוש במנועי בעירה פנימית הוא מתבקש. במקרה של הג’וליה והסטלביו החדשים, למרות שהדורות היוצאים מתבססים על פלטפורמת ג’ורג’יו שעברה הסבה לשימוש גם עם הנעה חשמלית בדגמי מזראטי, גם הם צפויים להתבסס על פלטפורמת STLA Large. זה שפותח בפניהם את האפשרות להציע את מנוע ה”הוריקאן” המוגדש בעל שישה צילינדרים בטור שכבר מוצע במספר דגמים במותגים האמריקאים של סטלנטיס, בהם דודג’ צ’ארג’ר החדשה. אם אכן באלפא רומיאו יציעו את הג’וליה והסטלביו הבאים גם עם מנועי בנזין הם יצטרכו להציע גם מנוע 4 צילינדרים נגיש יותר שיעזר בתגבור היברידי כדי לעמוד בתקנות זיהום האוויר המחמירות באירופה.
ייצור דגמי הדור הבא של אלפא רומיאו גם עם מנועי בעירה פנימית הוא בשורה מצוינת לא רק עבור חובבי הנהיגה והמותג, אלא גם עבור החברה שחוזרת בה מהימור הפזיז על מעבר מהיר לליין דגמים חשמלי מלא. עם זאת, אלפא רומיאו תצטרך הרבה יותר מזה כדי לשרוד. דור חדש של הג’וליה וה-33 סטרדאלה שתיוצר בכמויות זעומות לא יכולות לפצות על אובדן הכיוון והקשר לשורשים. רכבי קרוסאובר בהם משיקעה אלפא רבות בשנים האחרונות אמנם חיוניים למכירות, אבל בינתיים לא מצליחים להיות יותר מאשר תחפושת לדגמים וותיקים של סטלאנטיס. אולי המנכ”ל החדש של אלפא רומיאו ועזיבתו של קרלוס טווארס את סטלנטיס בעוד כשנה יצליחו לשנות את הגישה והמצב, בתקווה שזה לא יהיה מאוחר מידי.