אחרי שנים ארוכות בהם אופנועי הספורט הפכו להיות קיצוניים, עתירי טכנולוגיה ויקרים ביחס ישיר לירידה התלולה במכירותיהם, הולכת ומתפתחת בשנתיים האחרונות קטגוריה חדשה של אופנועי ספורט שפויים. כאלו שנראים כמו הדבר האמיתי, עושים שימוש במפרט מודרני אבל מוצעים המחיר נגיש יחסית ולא דורשים ששם משפחתכם יהיה מארקז או בנאיה כדי למצות מהם את הפוטנציאל.
רוב אופנועי הספורט הללו עושים שימוש במנועי טווין מקבילי ונמצאים בקטגוריית הנפח הבינוני שבין 600 ל-800 סמ”ק. ימאהה הייתה שוב מחלוצת הז’אנר כשהציגה את ה-R7 על בסיס מנוע ומכלולים של ה-MT07 הפופולארי, ובעקבותיה הגיעו אפריליה RS660, סוזוקי GSX 8R, טריומף דייטונה 660 והיד עוד נטויה.
כעת אחרי לא מעט ציפיה חושפת ימאהה סוף סוף את ה-R9 החדש שינסה לעשות את מה שעשה ה-R7, רק עם קצת יותר ביצועים ויכולת על בסיס מנוע הטריפל CP3 המשמש את משפחת ה-MT09, כשהיא מגדירה אותו כאלטרנטיבה לאופנועי הסופרספורט מרובעי הצילינדרים. בדור הנוכחי מפיק המנוע 119 כ”ס ב-10,000 סל”ד ומומנט של 9.5 קג”מ ב-7,000 סל”ד. הספק קרוב לזה של אופנועי הספורספורט המובילים, אך עם מומנט עדיף משמעותית וכמובן אופי מתון יותר.
המנוע שוכן בתוך שלדת דלתאבוקס מאלומיניום קשיחה יותר מיתר הדגמים העושים שימוש במנוע ה-CP3 השוקלת 9.7 ק”ג בלבד, מה שעוזר ל-R9 לרשום משקל רטוב כולל דלק של 195 כ”ס, שזה אומר באזור ה-170 ק”ג יבשים. לא רע בשביל אופנוע הפונה לקהל ספורטיבי שפוי. גם המכלולים ההיקפיים ממש לא אופייניים לאופנוע תקציבי, עם מזלג קדמי הפוך 43 מ”מ מתוצרת קאייבה עם פעולה נפרדת לכל צינור מזלג ואפשרויות כיוון לשיכוך הכיווץ וההחזרה, כשמאחור ישנו בולם עם כיוון מלא מאותה תוצרת.
עוד ניתן למצוא בימאהה R9 מערכת בלימה של ברמבו עם צמד דיסקים בקוטר 320 מ”מ וקאליפרים בעלי 4 בוכנות מלפנים. אליהם מצטרפת חבילת אלקטרוניקה מקיפה שלא תבייש אופנועים גדולים וחזקים בהרבה. בחבילה שלושה מצבי רכיבה קבועים ועוד שני מצבים ניתנים להגדרה לרכיבת כביש ו-4 מצבים לרכיבת מסלול. בכל מצב ניתן להגדיר את התערבות בקרת המשיכה, בקרת החלקה, בלימת המנוע ובקרת ווילי כשישנם גם בקרת זינוק, אפשרות ניתוק מערכת ה-ABS לגלגל האחורי, בקרת שיוט וקוויקפשיטר.
כל אלו ארוזים תחת מראה של אופנוע ספורטיבי שתואם את משפחת ה-R של ימאהה עם מסיכת חזית חייזרית שבה יחידת תאורה ראשית המוסווה במה שנראה כמו כונס אוויר האוויר הראשי, פריינג זוויתי ומפלט הממוקם בגחון האופנוע. את ימאהה R9 ניתן בצבעי הכחול המסורתי של החברה או בצביעה שחורה. המחיר הוא כרגע בגד נעלם, אך למרות המפרט העשיר הוא צפוי להיות תחרותי ונגיש ביחס לאופנועי ספורט.
מחברת מטרו מוטור יבואנית ימאהה נמסר כי ה-R9 החדש צפוי להגיע לישראל במהלך הרבעון הראשון של 2025.