פולקסוואגן גולף GTI היא מכונית חשובה מאוד עם סיפור מעניין למדי. כמעט שלא הייתה אחת כזו – פולקסוואגן באופן רשמי לא חשבה לייצר אותה. למעשה, אף חברה לא חשבה על הקונספט הזה, הגולף GTI הייתה הראשונה מסוגה. בשנות ה-70′ פולקסוואגן הייתה במצב רעוע, מפסידה מאות מיליוני דויטשמארקים בכל שנה. פלטפורמות ההנעה האחורית וקירור האוויר עשו את שלהן. הסוף היה קרוב. ניסיונות לעצב דור חדש של קומפקטיות לא צלח.
בסופו של דבר, עיצוב איטלקי, על פלטפורמת הנעה קדמית מודרנית, הביא את ההצלחה חזרה לשערי וולפסבורג. חבורה קטנה של עובדי פולקסוואגן רצו דווקא יותר. הם בנו חיפושית קלה וחזקה יותר, עם מנוע מאודי עליו הזרקת דלק. שם לא היה להם, הם קראו לגולף המשופרת שלהם “גולף ספורט”. בסופו של דבר הנהלת החברה הסכימה לייצר 5,000 יחידות בשנה מהגרסה הזו.
כמה שנים מאוחר יותר, הם כבר הבינו מה יש להם ביד, ואחת מכל עשר גולף שנמכרו היתה בגרסת GTI. להצלחה האדירה של הקונספט החדש “קומפקטית חמה”, שהמציאה ה-GTI, לא נשאר אף אחד אדיש. פורד הציגו את התשובה הראשונה ב-1980, עם ה-XR3 (ה-XR3I המוזרקת תוצג מאוחר יותר) ואחריה כל יצרנית שמכבדת את עצמה. הנחשול הזה נמשך עד היום, פורץ מידות ושיטות הנעה, רמות הספק ומחירים. יש קומפקטיות חמות מכל הסוגים והמינים, הגולף GTI נשארת נאמנה למקור מבחינה רעיונית. משלבת שימושיות גבוהה וביצועים מעוררים.