בסוף השבוע האחרון איילון מאסק עשה זאת שוב, כשהצליחה למגנט את אמצעי התקשורת ברחבי העולם ואיתם מליוני מעריצים ומתעניינים שנשאו עינהם לבשורה הטכנולוגית הבאה של טסלה. באירוע שכונהROBOT WE חשף מאסק בין היתר את הבשורה המוטורית החדשה של טסלה והיא ה”סייברקאב” שמכונה בפי רבים גם “רובוטקסי”.
מדובר ברכב בעל יכולת אוטונומית מלאה בעיצוב עתידני עם שתי דלתות הנפתחות כלפי מעלה, שיוכל לנוע בכבישים בצורה עצמאית לחלוטין כשהוא נטול הגה ודוושות ומסוגל להסיע שני נוסעים. מנויים יוכלו לשכור את שירותי הרובוטקסי לנסיעות חד פעמיות או ליום שלם, כאשר חברות יוכלו לרכוש את הרכב בעלות של 30 אלף דולר בלבד, פחות ממחירה של טסלה מודל 3, כדי לתפעל אותו במתכונת עצמאית. מאסק טוען שיכולת קבלת ההחלטות של הרובוטקסי טובה מזו של נהג אנושי פי 20, אבל מה שלא פחות חשוב הוא שתאריך היעד לתחילת השיווק והשימוש בסייברקאב אמור להיות כבר ב-2026 ולכל המאוחר ב-2027, בתחילה במדינות קליפורניה וטקסס.
יחד עם סייברקאב המיועד לשני נוסעים נחשף גם הסייברוואן המיועד להסעת עד 20 אנשים או הובלת מטענים באופן אוטונומי, אך מועד כניסתו לשימוש לא פורסם. כרגיל אחרי עוד הצהרה גרנדיוזית של מאסק עברו כתבי הטכנולוגיה והמעריצים להתמוגג ולהשתפך על הקדמה שנמצאת ממש מעבר לפינה. מתנצלים להיות משביתי שמחות, אבל אם אתם מצפים לראות מונית אוטונומית של טסלה מתגלגלת ברחובות בעוד קצת יותר משנה, זה לא הולך לקרות ויש לכך כמה סיבות.
ראשית, גם מאסק מודה שתחילת השימוש בסייברקאב תלויה באישורים רגולטוריים, כך שגם אם אכן טסלה תצליח לעשות את הבלתי יאמן ולהתגבר על כל האתגרים הטכנולוגיים שמצריך רכב בעל יכולת נהיגה אוטונומית מלאה, הסיכויים שיושלמו כל היבטי החקיקה וההסדרה כדי לאפשר שימוש בסייבר קאב בזמן כה קצר היא קלושה. מה לעשות, תחנות הבירוקרטיה טוחנות לאט, הרבה יותר לאט מלוח הזמנים הפנטזיונרי של מאסק. זה עוד לפני שהכרנו שאולי יהיה ממשל חדש בארה”ב שלא בטוח שיהיה מעוניין לקדם נהיגה אוטונומית מלאה שיכולה בעתיד לפגוע אנושות בתעשיית הרכב המקומית היא בראש מעייניו.
הדיבורים על מכונית אוטונומית מלאה מלווים אותנו כבר למעלה מעשור כשהחזון דאז היה שכבר ב-2025 מכוניות אוטונומיות ינועו בהמוניהן על הכבישים. 2025 כבר נמצאת ממש מעבר לפינה ולא צריך להיות מומחה תעשיה כדי להבין שהחזון הזה לא אפקטיבי, וזו הסיבה גם שיצרניות הרכב הגדולות לקחו צעד אחורה בפיתוח מכוניות אוטונומיות. שנית, גם יצרניות סיניות שכבר הודיעו שיש ביכולתן לייצר וליישם יכולות נהיגה אוטונומית כיום (עם כוכבית גדולה) מייעדות אותן בשלב ראשון לפעולה רק במתחמים ובכבישים סגורים ומפוקחים, כלומר עם מינימום חשיפה אם בכלל למכוניות הנהוגות בידי בני אנוש שיכולים לאתגר את קבלת ההחלטות של המכונית האוטונומית.
כדי להשתלב בכביש הציבורי תצטרך הסייברקאב של מאסק להפגין יכולות קרובות לשלמות כדי שהרשויות יאשרו לה לעשות זאת. לאור שלל התאונות שמתרחשות ועדין מדווחות חדשות לבקרים בעקבות תקלות וטעויות במערכות ה-AutoPilot תרשו לנו להיות ספקנים לגבי בשלות המערכות האוטונומיות של טסלה. זה בלוט במיוחד לאור העובדה שרק לאחרונה מרצדס רבת הנסיון הצליחה לקבל אישור למכור מכוניות עם יכולות אוטונומית בדרגה 3, שעדין יכולה מיכולת אוטונומית מלאה.
בנוסף, צריך גם לזכור שטסלה ועמידה בלוחות זמנים היא לא בדיוק צירוף שמסתדר. אם את העיכוב בהצגת מודל 3 היה ניתן עוד להסביר בכך שהיה מדובר בשלב חדש ומאתגר במעבר ליצור המוני בכמויות גבוהות, פרויקטים אחרים של טסלה הוצגו באיחור ניכר, תוך דחיית לוח הזמנים ומועדי ההשקה פעם אחר פעם. רק השנה סוף סוף הוצג והחל להימכר רשמית הסייברטראק באיחור של למעלה משנתיים, ועדין לא הגיעה להיקף ייצור מלא. המשאית של טסלה מיוצרת מאז 2022 בכמויות מצומצמות ותגיע לייצור סדרתי מלא רק ב-2026, עשור מאז נחשפה הקונספט. יחד איתם הדגם הזול של טסלה שזכה לכינוי “מודל 2” או “מכונית ה-25 אלף דולרים” היא כבר סוג של בדיחה עצובה שמתרוצצת כבר מספר שנים ואפילו אב הטיפוס שלה טרם נחשף. מה שמשאיר את טסלה הרחק מאחור לאור קצב הצגת הדגמים המסחרר של יצרניות המכוניות החשמליות מסין.
בינתיים גם המשקיעים לא ממש מתרגשים מההצהרות המנופחות של מאסק ומאז ההכרזה על הרובוטקסי צנחה מניית טסלה ב-12%. איילון מאסק עדין מצליח להיות קוסם תקשורתי שממגנט אליו את תשומת הלב, אבל נראה שהטריקים שלו כבר פחות ופחות עושים רושם על אנשי התעשיה והפיננסים, ובלי אמון מהמשקיעים והזרמת כספים בשנים הקרובות טסלה צפויה להיות בצרות.