מביני עניין שלא מתהפנטים מהספקים גבוהים יודעים שמה שחשוב הוא לא ההספק המרבי של המנוע, אלא כמה ממנו מתקבל בגלגלים עצמם אחרי הפסדי הכוח בדרך. המונח של “הספק בגלגל” מקבל משמעות חדשה בעידן ההנעה החשמלית שמאפשרת להתקין מנועים חשמליים בצמוד לגלגל. מכונית הקונספט Quintessenza של סדנת איטלדיזיין לוקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה.
לא מדובר במכונית קונספט חדשה. איטלדיזיין חשפה את הקווינטסנצה לראשונה בתערוכת בייג’ין בשנה שעברה. מדובר בקונספט מרהיב בעיצוב נועז שמשלב אלמנטים של מכונית על כמו שמשה קדמית הנמתחת בזווית חדה ודלתות פרפר, יציבה גבוהה וחיפויי צד מושחרים בסגנון מכוניות קרוסאובר וחלק אחורי מודולארי הניתן לפתיחה ההופך את המכונית למעין טנדר. הורסטיליות של הקונספט ממשיכה כאשר ניתן להפנות את צמד המושבים האחוריים לכיוון הארגז ולקבל מעין מרפסת על גלגלים. נחמד אבל זה לא העיקר כאן.
הקונספט של איטלדיזיין בא כדי לשמש תצוגת תכלית טכנולוגית, כשהוא משלב הנעה חשמלית, מערכות ADAS מתקדמות לעזרת הנהג וגם רעיונות חדשים על איך צריך להיראות ממשק הנהג והמכונה במכוניות העתיד. בתערוכת CES שנערכה לאחרונה בלאס וגאס התציגה שוב איטלדיזיין את הקווינטסנצה, אבל עם בשורה חדשה בגזרת מערכת ההנעה של המכונית הודות לשיתוף פעולה עם חברה סלובנית בשם Elaphe.
אלפה פיתחה טכנולוגיה חדש שבה המנוע החשמלי משולב בתוך החישוק ומהווה למעשה חלק ממנו. בכך ההנעה היא ישירה לגמרי, חוסכת הפסדי כוח ומאפשרת זמן תגובה מיידי. מן הסתם המיקום של המנועים החשמליים בגלגל מאפשר לפנות מקום יקר בחלל הרכב ולאפשר גמישות תכנונית כפי שהפגינו מעצבי איטלדיזיין בקווינטסנצה. המנוע בנוי כמעין חישוק פנימי בתוך חישוק הגלגל, כאשר ההנעה נעשית ישירות לציר המרגזי והמבנה החלול מאפשר להתקין את דיסק הבלימה והקאליפר כחלק מהמנוע עצמו, כך שממבט מהצד המראה נראה כשל גלגל רגיל לחלוטין.
בקונספט של איטלדיזיין ישנם חישוקי ענק בקוטר 24 אינץ’ בהם מותקן מנוע חשמלי שקוטרו 21 אינץ’, כאשר כל מנוע מלפנים מספק 402 כ”ס וכל מנוע מאחור מספק 670 כ”ס, מה שיוצר הספק מרבי משולב של למעלה מ-2,000 כ”ס. השימוש בארבעה מנועים מאפשר כמובן חלוקת כוח משתנה לפנים ולאחור, חלוקת כוח וקטורית, אפשרות תיקון החלקה על ידי מינון והגבלת הכוח בגלגל המחליק וגם את האפשרות לדמות נעילת דיפרנציאל. כל מנוע משולב בחישוק שוקל 88 ק”ג. משקל לא גבוה יחסית למנוע, אבל לא מעט משקל בלתי מוקפץ שיכול להשפיע אל מאפייני השיכוך וההתנהגות של המכונית.
הקונספט של איטלדיזיין בוודאות לא יגיע לייצור אבל דווקא טכנולוגיית ההנעה שלו שנראית עתידנית מוכנה ליישום. עם הצגת הקונספט הודיעה אלפה שהיא מתחילה ביצור של סדרת מנועים המשולבים בתוך החישוק בשם סוניק 1 עם הספק מרבי של 342 כ”ס, כאשר לטענתה ניתן לשלבם כבר כעת במכוניות סדרתיות. עכשיו נותר לראות מי תהיה היצרנית הראשונה תעשה שימוש בטכנולוגיה החדשה ותמכור אותה לקהל הרחב.