הרבה מותגי רכב סיניים נחתו בישראל בשנתיים האחרונות, ואורה (ORA) הצליחה להתבלט בינהן. אורה, היא מותג רכב של גרייט וול מוטורס הסינית (GWM) אשר הוקם בשנת 2018 לטובת התמקדות בייצור מכוניות חשמליות. את דרכה בישראל החלה אורה בתחילת שנת 2023 עם דגם ה”פאנקי קאט” שנקרא בשיטת השמות החדשה של המותג 03, אשר ניסה לתפוס את מקומו בקטגוריה הקומפקטית. אחרי כמעט שנה וחצי הצטרף באפריל האחרון חתול חדש לאולם התצוגה של אורה.
מדובר באורה 07 (לשעבר Lightning Cat) שהיא מכונית משפחתית גדולה בתצורת סדאן הנמתחת לאורך של 487 ס”מ, או אם תרצו להיות מדויקים: 15 ס”מ יותר מטסלה 3. אורה משווקת בישראל נכון לעתה בגרסת הנעה אחת הכוללת מנוע חשמלי המפיק 204 כוחות סוס המועברים לזוג הגלגלים הקדמיים, כאשר גרסת הנעה כפולה עם צמד מנועים ולמעלה מ-400 כ”ס טרם הגיעה ארצה.
אורה 07 מוצעת בשתי רמות גימור, שתיהן מאובזרות למדי, אבל מה שלא פחות חשוב מהאבזור, ואולי אף יותר חשוב כאשר מדובר ברכב חשמלי, הוא גודל הסוללה: הגרסה הבכירה כוללת סוללת 86 קוט”ש לעומת 67 קוט”ש בגרסת הכניסה, כאשר טווח הנסיעה המוצהר עומד על 570 ק”מ ו-440 ק”מ בהתאמה על פי הצהרת היצרן. המחיר תחרותי ביחס לקטגוריה ועומד על 200 אלף שקלים לגרסת הבסיס ו-225 אלף שקלים לגרסה בעלת הסוללה הגדולה אותה בחנו (בתקופת ההשקה ניתנת הנחה של 5,000 ש”ח על שתי הגרסאות).
מבט ראשון
הקו העיצובי של אורה ממשיך מ-03 ל-07. המראה נקי, וכולל שבכה קדמית מצומצמת למדי המותקנת בחלקו התחתון של הפגוש. זוג יחידות התאורה גדולות ועגולות, ומאחוריהן כנפיים הבולטות מעל תא המנוע. אם התיאור לא הסגיר שמדובר בעיצוב המזכיר את הקו העיצובי של פורשה, מבט חטוף בתמונות יסגיר זאת במהרה. באופן לא מפתיע, המעצב הראשי של ה-07, עמנואל דרטה, הגיע מפורשה.
מבט מהצד חושף מרכב ארוך יחסית עם צללית של מכונית סדאן-קופה. מאחור ספיילר מוסלק הנפתח באופן חשמלי (ברמת הגימור הבכירה כאמור) וזוג יחידות תאורה המזכירות קו עיצובי המתאים לבנטלי. פוגמים במעט בהרמוניה העיצובית חישוקי ה-“18, שנראים באופן מפתיע קצת קטנים על המרכב הגדול הזה, במיוחד בחלקו האחורי.
הייחודיות של העיצוב החיצוני ממשיכה גם אל תוך תא הנוסעים. פתיחת דלת הנהג חושפת קונסולה ייחודית המהווה מעין גשר צף בין הדשבורד לבין משענת היד שבין המושבים. תא הנוסעים כולל שילוב של מספר חומרים באיכות טובה ובטקסטורות וצבעים שונים המייצרים אווירה יוקרתית. מול הנהג לוח מחוונים הבנוי מטבעות, המהוות גם הן קריצה לדגמי פורשה. מימינו מסך מולטימדיה גדול השולט על מרבית הפונקציות של הרכב. מה זה מרבית? שליטה על דברים בסיסיים כגון עצמת הבלימה הרגנרטיבית או כיוון תריסי המזגן נעשית באמצעות מסך המולטימדיה בלבד. מושב הנהג נוח ותומך, הוא מתכוונן באופן חשמלי וכולל תמיכה מתכווננת לגב התחתון.
איכות החומרים הטובה בחלקו הקדמי של תא הנוסעים ממשיכה גם לאזור המושב האחורי. בסיס המושב האחורי גבוה יחסית, ואנשים גבוהים עלולים לשפשף את פדחתם בגג הזכוכית הייחודי שאינו כולל כיסוי. מרווח הברכיים מצוין, והנוסע השלישי ייהנה מרצפה שטוחה. דלת תא המטען מציגה פתח הטענה מצומצם יחסית החושף תא מטען לא מרשים בגודלו המסוגל לאכלס 333 ליטר בלבד כשגם אין גלגל חלופי.
בתנועה
אורה 07 נדלקת ברגע שתפתחו את דלת הנהג. היא תשמח לראותכם, ולראיה היא תציג על מסך המולטימדיה חתול שמנשק דג. בורר ההילוכים של אורה נמצא מימין לגלגל ההגה, במקום בו בדרך כלל שולטים על המגבים. המגבים נשלטים באמצעות המנוף שמשמאל לגלגל ההגה, מנוף ששולט בדרך כלל על התאורה. והתאורה – היא נשלטת באופן אוטומטי.
כיאה למכונית חשמלית, אורה 07 שוקלת לא מעט. 2,065 ק”ג ליתר דיוק. הטיפול במשקל כזה, ללא מתלים אדפטיביים, מצריך ברוב המקרים פשרה מסוימת בין נוחות להתנהגות כביש. בנסיעה עירונית, נוחות הנסיעה של אורה נוקשה יחסית. המשקל הגבוה שלה בשילוב הספק צנוע יחסית לגודלה לא מייצרים יציאה פראית מהמקום, אך ברגע שאורה מתחילה להתגלגל קצב ההאצה מרשים ולא נרשם מחסור בכח בשום תוואי דרך. מצבי הנהיגה השונים מסוגלים לחדד את מהירות תגובתה אף יותר.
בכבישים המהירים נוחות הנסיעה משתפרת ובידוד הרעשים טוב, למרות דלתות שאינן כוללות מסגרת חלון. אם תדחקו את אורה בתוואי דינאמי תגלו כי המשקל הגבוה מקבל ביטוי בדמות זוויות גלגול מוחשיות. אורה מכוילת לצד הבטוח והסלחני ואיבוד האחיזה יהיה לרוב בסרן הקדמי. אוהבי מנועי הבנזין שבכל זאת ימצאו עצמם נוהגים באורה ישמחו לגלות כי היא מציעה לא פחות משלושה צלילים שונים של מנועי בנזין הבוקעים ממערכת השמע ומסתנכרנים באופן מדויק עם הדוושה הימנית. אם נשים את כל הקלישאות בצד – הביצוע דווקא הרשים אותנו ותרם לעניין מסוים בנהיגה. עוד בקעו ממערכת השמע בזמן המבחן צפצופים והתרעות רבות של מערכות הבטיחות השונות. בנוסף, תיקון הסטיה מהנתיב היה אגרסיבי מידי לטעמנו. בסוכנות של אורה סיפרו לנו שעדכון גרסה, שצפוי להגיע בהמשך, אמור לטפל בכך. בינתיים, על מנת לכבות את ההתרעות האלו, תאלצו לנבור בתפריטים השונים הנמצאים במסך המולטימדיה.
אורה 07 מציעה שלוש רמות של בלימה רגנרטיבית ומצב נוסף של ‘נהיגה באמצעות דוושה אחת’. הביצוע טוב אך התפעול בעייתי, משום שגם הוא מצריך נבירה במסך המולטימדיה. לאוהבי עיר הקיט אילת נוכל לספר כי טווח הנסיעה בפועל, בנהיגה בתוואי משולב וללא דגש על נהיגה חסכונית במיוחד, יגיע לכ-450 ק”מ. שימוש מושכל יותר בדוושת התאוצה ובבלימה הרגנרטיבית יאפשר לכם לגמוע עוד כמה עשרות קילומטרים. לא רע, אבל רחוק מהצהרות היצרן.
אמץ חתול
אורה 07 מציגה עיצוב ייחודי בשוק הרכב, טווח נסיעה טוב, מרחב מכובד ליושבים במושב האחורי ואבזור נדיב ביחס למחיר. מנגד, היא אינה מתגמלת במיוחד בנהיגה דינאמית, מערכות הבטיחות מתריעות ומתערבות יתר על המידה (צפוי להיפתר בעדכון גרסה בהמשך כאמור) ותא המטען שלה מאכזב ביחס לגודל. במחיר התחלתי של 200 אלף שקלים. מול דמי הסדאן הסיניים המעט גנריים היא מהווה אלטרנטיבה שונה למי שרוצה להרגיש מיוחד, לסובב מבטים ולדמיין שהוא נוהג בפורשה פאנמרה.
אורה 07 Pro+ – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 204 כ”ס, מומנט: 34.7 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 287 ס”מ, משקל: 2,065 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.2 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 224,900 שקלים