קצר פה האביב, הירוק החליף את צבעו מהר מאוד לצהוב והשמש הקופחת תלווה אותנו לאורך כמה חודשים. זה הזמן לשלוף את אופנועי-הים, לצחצח ולהבריק אותם לקראת קיץ חם ולוהט.
חברת עופר-אבניר חושפת את ליין דגמי 2018 של חברת סי-דו ולקראת הקיץ הכלים החדשים עברו דיאטה והשילו 40 ק”ג ממשקלם, כדי שיוכלו להיכנס לבגדי הים כמובן וגם הוסיפו מערכת שמע המתחברת לסלולארי ומוגנת מים, יאסו. אז יצאנו קצת להרטיב את הכלים בכנרת ולראות מה חדש.
נתחיל מהאופנוע ים שהוא הכי כייפי ולדעתי, הדובדבן שבקצפת, אופנוע ים שפשוט גונב את ההצגה. הוא הזול שבדגמים, קליל וזריז בטרוף, קבלו את ה-SPARK TRIXX 3UP, אופנוע ים שהוא הברקה. תבואו פתוח, בלי דעות קדומות ופשוט תיהנו אתו. ה- SPARK מגיע עם מנוע רוטקס בנפח 900 סמ”ק המפיק 90 כ”ס אבל בזכות משקל קליל של 199 ק”ג הוא בכלל לא פראייר. נכון, זה כמו טיסת לואו-קוסט, חוסכים עלייך בכל דבר. הפלסטיקים זולים למגע או מראה, הוא לא הכי יציב ואם תעשו תנועה קטנה שתעצבן אותו, תמצאו את עצמכם נזרקים למים כמו אבן. אבל זו עדיין טיסה שתיקח אתכם למחוזות יפים.
ה-SPARK מצויד במנוע חדש שאמור לתת חיסכון משמעותי בעלויות התחזוקה וצריכת דלק נמוכה ב-35% בהשוואה לדגמים אחרים. מנוע ה-SPARK תוכנן כמנוע ימי, עם מערכת קירור מנוע סגורה ללא מי-ים, העוזר לשמור על המנוע ואמור לתרום גם לעליות טיפול נמוכות. מחירו של ה-SPARK עומד על 68,950 שקלים (62,950 שקלים מחיר השקה).
בקצה השני של הסקאלה, נמצא היהלום שבכתר, ספינת הדגל הספורטיבית של סי-דו, ה-R RXT X 300. ל- RXT מנוע רוטקס 1,630 סמ”ק חדש המפיק 300 כ”ס. האופנוע מצויד במערכת IBR (Intelligent Brake & Reverse), שזה אומר, שמעל מהירות של 8 קמ”ש לחיצה על ידית הבלם תפעיל את מערכת הבלימה באופן פרוגרסיבי בהתאם למהירות הכלי. כשהכלי הגיע למצב עצירה מלאה, לחיצה על הידית והכלי נכנס לשיוט לאחור.
בעזרת שוקע חדש מסוג ST3 ומרכז כובד נמוך האופנוע יציב וזריז כמו שד, גם במהירויות גבוהות, וכשאני אומר גבוהות, אני מתכוון שהוא פשוט מטוס ימי. לחיצה על המצערת והוא מרחף על המים, גם הענפות שעפו להן בשלווה על מי הכנרת לא הבינו מאיפה צץ היצור המהיר הזה.
הכלי מצויד במייצבים ספורטיביים עם אפשרות כיוון לשלושה מצבים שונים: SPORT, TOURING, או מצב ECO המייצר חסכון של עד 34% בצריכת הדלק. בלחיצת כפתור ניתן לבחור את זווית חרטום אופנוע הים, לפי תנאי הים. כמו כן הכלי מגיע עם בקרת זינוק מתכווננת אוטומטית לאיזון השוקע אל מול פני הים, סוג הרכיבה ומספר הרוכבים. האופנוע מצויד במשטח אחורי גדול מאוד ומאפשר פרוק המושב האחורי ויצירת משטח שיזוף או ישיבה אחד אל מול השני. תא האחסון החדש בדגמי RXT X 300 2018 R הינו בעל תכולה של 102.5 ליטר והוא ממוקם במרכז האופנוע עם גישה נוחה גם בזמן שיוט. מחירו של עומד על 124,950 שקלים (116,950 שקלים מחיר השקה).
דגם חדש נוסף מליין דגמי 2018 של חברת סי-דו הוא דגם GTX LIMITED 300, הכלי הוא שילוב בין היכולות הספורטיביות של ה-RXT לאלו של אופנוע ים מפואר ומאובזר. בדומה ל-RXT, ה-GTX LIMITED מציע מנוע רוטקס 1,630 סמ”ק חדש המפיק 300 כ”ס. ה-GTX כולל גם את טכנולוגיית ה- iControl של סי-דו שמציעה מערכת עם מצערת אלחוטית, המאפשרת בקרת שיוט נשלטת GPS ושליטה בגרירת גולש וספורט ימי. “גולת הכותרת” של האופנוע היא מערכת סטריאו מקורית 100וואט, המופעלת במגע, המערכת מתחברת בעזרת בלוטות’ ומאפשרת ליהנות ממוזיקה בזמן הרכיבה.
יש כאן מושב TOURING נוח מאוד התומך בשלושה נוסעים. בדומה לאחיו ה-RXT, יכולת ההאצה של הכלי היא פסיכית לגמרי, הוא מאיץ מ-50 קמ”ש ל-100 קמ”ש תוך 2.5 שניות. רבותיי וגבירותיי, נא לא לשכוח שמדבור בתאוצה במים, עם מקדם התנגדות גבוה מאוד. מחירו של ה-GTX עומד על 132,950 שקלים (124,950 שקלים מחיר השקה).
אופנועי-הים הם כנראה המרענן המוטורי הרשמי של הקיץ. על פי הערכות בענף, שוק אופנועי-הים כיום הוא שוק רווי שידע ירידה מכ-500 כלים בשנה לכ-200 כלים. אופנועי הים נחשבים למוצר פנאי וככזה נראות היא קריטריון מאוד חשוב ברכישת כלי. ממשלת ארה”ב הטילה הגבלות על מנועי אופנועי הים וקבעה רף עליון של 300 כ”ס, מאחר ולא הצליחו לרדוף אחר המבריחים. אם לא היה כך הדבר, סביר להניח שבמלחמת היצרנים היינו רואים כלים עם מנועים המפיקים 400 ואף יותר כוחות סוס. אם ישאלו, אני חוזר בחורף, בינתיים אני בכנרת עושה סלאלום על ה-SPARK השובב.
נתונים: 1,630 סמ”ק, 300 כ”ס ב-8,000 סל”ד, 376 ק”ג, 124,950 שקלים (116,950 שקלים מחיר השקה).