ישנם מעט מאד אנשים שצברו רקורד עשיה כה ארוך שנים בספורט המוטורי, על אחת כמה וכמה בפורמולה 1, כמו ברני אקלסטון. אקלסטון שהחל את דרכו בפורמולה 1 בסוף שנות החמישים הלך והתפתח עם השנים עד שהפך לאיש החזק ביותר של סדרת מרוצי המכוניות היוקרתית ביותר במשך שלושה עשורים.
אחרי מספר שערוריות שנקשרו בשמו כולל האשמות בשוחד, אקלסטון פרש מתפקידו ב-2017 ופנה לעשות לביתו. שם חיכה לו אוסף מרשים ויוצא דופן של עשרות מכוניות פורמולה 1 נדירות אותם רכש ואסף במהלך שנותיו בפורמולה 1. בימים אלו אקלסטון בן ה-94 מעמיד למכירה חלק גדול מאוסף מכוניות הפורמולה 1 שלו.
אקלסטון סיפר בראיון כי רצה להיפרד מהמכוניות באוסף שלו בעודו בחיים כדי שמכירתן לא תהיה נטל על משפחתו לאחר מותו. לא שצריך לנסות לשכנע יותר מידי את מי שיכול להרשות לעצמו, אבל אקלסטון התגאה באותו ראיון כי “מכוניות פורמולה 1 חשובות יותר מכל מכוניות כביש או מכונית מרוץ אחרת. כל המכוניות שכשתי במהלך השנים הן יצירות אומנות ויש להן היסטוריית מרוצים יוצאת דופן”.
בהחלט ניתן להסכים עם הקביעה הזו של מר אקלסטון אם נותנים מבט ב-69 המכוניות מהאוסף הנדיר אשר מוצעת כעת למכירה. בין המכוניות ניתן למצוא את מכונית הפרארי 312T איתה זכה ניקי לאודה באליפות הראשונה שלו מבין שלוש אליפויות בקבוצת פרארי, את מכונית הפרארי 375 בה התחרה אלברטו אסקארי וגם הפרארי F2002 של מיכאל שומאכר.
אבל לא רק פרארי. בתור בריטי גאה ניתן למצוא באוסף של אקלסטון גם את מכונית הואנוול WV10 בה התחרה סטרלינג מוס והייתה למכונית הבריטית הראשונה לזכות באליפות היצרנים ב-1958. את מכונית הברבהאם BT46T שתוכננה על ידי גורדון מארי, שהייתה המכונית הראשונה והאחרונה בפורמולה 1 שהשתמשה במאוורר תחתון כדי לייצר כוח הצמדה. רעיון שנפסל לאחר מרוץ אחד לאור היתרון המחוץ שהוא העניק למכונית, אבל יושם שנים לאחר מכן במקלארן F1 אותה תכנן מארי. ואם כבר מקלארן, מה דעתכם על המקלארן MP4 משנת 1993 עליה התחרה איירטון סנה האגדי?
כל אחת מהמכוניות באוסף היא שווה כמה מיליוני דולרים לפחות ומחזיקה מאחוריה סיפור היסטוריה יוצא דופן. על חלק מהן תוכלו לשמוע בראיון אותו הפיקה סוכנות Tom Hartley jnr שהופקדה על מכירת האוסף של ברני אקסלטון.