אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
אגדה ב-2 מיליון דולר (לפחות): רפליקת הגרופ B של פורשה 911 עומדת למכירה
ראשי » חדשות » אגדה ב-2 מיליון דולר (לפחות): רפליקת הגרופ B של פורשה 911 עומדת למכירה
פורשה 911 SC

אגדה ב-2 מיליון דולר (לפחות): רפליקת הגרופ B של פורשה 911 עומדת למכירה

אחת מתוך 21 יחידות מגרסת הומולוגציה של פורשה 911 למרוצי ראלי גרופ B עומדת כעת למכירה, במצב כמעט מושלם ועם תג מחיר מסחרר שמתחיל ב-2 מיליון דולר

אופיר דואק 16/10/2024 צלם: Broad Arrow, יח"צ

ההיסטוריה של פורשה 911 עמוסה בגרסאות מיוחדות שנבנו למרוצים. למעשה קשה לחשוב על מכונית שנטלה חלק וכיכבה בכל כך הרבה סוגי מרוצים שונים, ממרוצי טורינג וסיבולת ועד למרוצי ראלי ומדבר. גרסאות המרוצים הללו הולידו גם וארציות חוקיות לכביש שנדרשו כדי לעמוד בתקנות ההומולוגציה, כאשר כמות הייצור המצומצמת יחד עם הייחוס וחלקן בהאדרת השושלת הפך אותן לפריטי אספנות נחשקים שמתומחרים ברמות שגורמות לסתם 911 מקוררת אוויר מהדורות הראשונים להיראות כמו רכישה עממית.

אחת הדוגמאות לכך היא פורשה 911 SC RS שזכתה גם לשם הקוד 954. מדובר באחת הגרסאות הנדירות ביותר של ה-911 מקוררת האוויר המקורית שנבנתה כגרסת הומולוגציה חוקית לכביש. אקזמפלר אחד מהגרסה הזו עומד עתה למכירה על ידי בית המכירות Broad Arrow במחיר התחלתי נדרש של לא פחות מ-2 מיליון דולר. עבור הסכום המסחרר הזה יש ל-954 בהחלט קבלות היסטוריות, אם לא בהישגים במרוצים אז בנדירות ובמצבה המרשים.

אבל כדי להבין למה נדרש מחיר כה גבוהה על ה-911 הזו צריך מבט היסטורי קצר. השורשים של ה-954 מתחילים ב-1973 אז נולדה ה-911 קאררה RS, גרסה אייקונית בפני עצמה של ה-911 שנוצרה כגרסת הומולוגציה שתאפשר לפורשה להתחרות במרוצי גרופ 3 ו-4 של ה-FIA. התכנון המקורי היה למכור 500 מכוניות כנדרש, אך לבסוף יוצרו למעלה מפי 3 מהן בשנה הראשונה. שנה לאחר מכן הציגה פורשה את הקאררה RS עם מנוע 3 ליטר שגם עשתה שימוש בגוף רחב שפותח עבור ה-911 טורבו.


הקונספט של גרסת ביצועים אטמוספרית על בסיס הגוף הרכב של גרסת הטורבו הוליד ב-1978 את גרסאות ה-SC (סופר קאררה), גרסאות כביש סדרתיות אשר שילבו במתכון הזה את מנוע ה-3.0 ליטר שסיפק בין 180 ל-204 כ”ס והוצעו במרכבי קופה, טארגה ואפילו קבריולה. עם הפריחה של מרוצי הראלי בתחילת שנות ה-80′ החליטו בפורשה להצטרף גם לתחרות בגרופ B, וה-911 SC נבחרה לשמש בסיס עליו תפותח גרסת הראלי שזכתה לשם הקוד 954.

התוצאה הייתה ה-911 SC RS שנולדה בשנת 1984. היא עשתה שימוש בגוף של ה-911 טורבו, כולל הכנף האחורית המזוהה והענקית, אך בניגוד אליה חלקי המרכב היו עשויים מאלומיניום והפגושים מפיברגלאס, מה שהפך אותה קלה בכ-300 ק”ג מה-911 SC הסדרתית עם משקל עצמי של 980 ק”ג בלבד. עםהמנוע היה גרסה מוזרקת של מנוע ה-3.0 ליטר האטמוספרי הבכיר של ה-911 באותן שנים, עם מפרט מותאם למרוצים שהניב הספק של 270 כ”ס. בהתאם לייעודה כמכונית מרוצים ל-954 ישנו כלוב בטיחות תקני, מושבי מרוצים עם חגורות בטיחות בעלות 5 נקודות עיגון ועוד שלל ציוד הנחוץ למרוצים כולל סוללת פנסי דרך מלפנים ומחשב ניווט מקורי בתא הנוסעים.

אמנם כדי להשתתף במרוצי גרופ B נדרש ייצור של 200 יחידות, אבל פורשה יצרה רק 21 יחידות מה-SC RS כיוון שהבינה שלמכונית הנעה אחורית אין סיכוי מול מפלצות ההנעה הכפולה בקבוצה, ופנתה לפתח גרסאות מרוצים של ה-911 בעלות הנעה כפולה. מתוך אותן 21 יחידות שייוצרו מה-SC RS זו העומדת למכירה כעת היא האחרונה שיוצרה. היא השתתפה במספק מרוצי ראלי אך עד כה גמעה כ-5,200 ק”מ בלבד בכל שנותיה. המכונית הייתה עד היום בבעלות שתי ידיים בלבד, והיא עברה בדיקה שהעניקה לה תעודת מקוריות מלאה של פורשה ואימות על התאמה בין מספק השלדה למספר המנוע, עניין חשוב מאד עבור אספנים.

באופן מעניין, לפני מספר חודשים אותה מכונית ממש עמדה למכירה פומבית באתר Brig a Trailer, אך המכירה בוטלה לאחר שההצעה האחרונה הגיעה ל-756 אלף דולר, ככל הנראה כיוון שהבעלים החליט לבצע הערכה מחדש של מכוניתו. אם בכל זאת 2 מיליון דולר נשמעים הרבה כסף, אז כדאי לדעת שהתיעוד האחרון למכירה של פורשה 911 SC RS כזו היה לפני כ-20 שנה, כאשר אקזמפלר עם עבר במרוצי ראלי מקומיים בהולנד נמכר בסכום של 200 אלף דולר השווים לקצת פחות מ-350 אלף דולר כיום. תכנית חיסכון לא רעה בכלל.

911 SC RS 1984 08911 SC RS 1984 08Preview
911 SC RS 1984 09911 SC RS 1984 09Preview
911 SC RS 1984 04911 SC RS 1984 04Preview
911 SC RS 1984 01911 SC RS 1984 01Preview
911 SC RS 1984 02911 SC RS 1984 02Preview
911 SC RS 1984 03911 SC RS 1984 03Preview
911 SC RS 1984 07911 SC RS 1984 07Preview
911 SC RS 1984 10911 SC RS 1984 10Preview
911 SC RS 1984 05911 SC RS 1984 05Preview
911 SC RS 1984 06911 SC RS 1984 06Preview
פורשה 911 SCפורשה 911 SCPreview
911 SC RS 1984 12911 SC RS 1984 12Preview
911 SC RS 1984 13911 SC RS 1984 13Preview

גרופ B מכירה פומבית פורשה פורשה 911 פורשה 911 SC פורשה 911 SC RS
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
תערוכת מילאנו: הונדה WN7 החשמלי יוצא לדרך

תערוכת מילאנו: הונדה WN7 החשמלי יוצא לדרך

לידיעת השליחים: קימקו מובי חדש הוצג במילאנו

לידיעת השליחים: קימקו מובי חדש הוצג במילאנו

מילאנו 2025: סוזוקי ממציאה מחדש את ה-SV והופכת אותו לקרוסאובר

מילאנו 2025: סוזוקי ממציאה מחדש את ה-SV והופכת אותו לקרוסאובר

מילאנו 2025: ימאהה R7 מתעדכן ומשפר יכולות

מילאנו 2025: ימאהה R7 מתעדכן ומשפר יכולות

פאניגאלה על הכוונת: CF מוטו חושפת אופנוע סופרבייק עם מנוע V4

פאניגאלה על הכוונת: CF מוטו חושפת אופנוע סופרבייק עם מנוע V4

מילאנו 2025: דוקאטי מציגה היפרמוטארד V2

מילאנו 2025: דוקאטי מציגה היפרמוטארד V2

מילאנו 2025: הבייבי GS של ב.מ.וו נחשף בגרסה הסדרתית ויגיע מהודו

מילאנו 2025: הבייבי GS של ב.מ.וו נחשף בגרסה הסדרתית ויגיע מהודו

מול טוסון וספורטאז’: KGM טורס עכשיו גם בהנעה היברידית

מול טוסון וספורטאז’: KGM טורס עכשיו גם בהנעה היברידית

מילאנו 2025: אופנוע הטורבו של הונדה מתקרב לייצור

מילאנו 2025: אופנוע הטורבו של הונדה מתקרב לייצור

הנייקד השרירי של בראבוס חוזר במהדורת 2026

הנייקד השרירי של בראבוס חוזר במהדורת 2026

רטרו עדכני: סאן יאנג מיו חוזר לעיר בדור חדש

רטרו עדכני: סאן יאנג מיו חוזר לעיר בדור חדש

שרקו מתחילה לשווק את דגמי האנדורו של 2026

שרקו מתחילה לשווק את דגמי האנדורו של 2026

בנזין תחילה: אאודי Q3 החדש נחת בישראל

בנזין תחילה: אאודי Q3 החדש נחת בישראל

חיזוק היברידי גם לאופל קורסה

חיזוק היברידי גם לאופל קורסה

פלאג-אין בגדול: ג’אקו 8 החדש מושק בישראל

פלאג-אין בגדול: ג’אקו 8 החדש מושק בישראל

הנאה כפולה: העתיד של STI בבנזין וחשמל

הנאה כפולה: העתיד של STI בבנזין וחשמל

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד