משבר סואץ (המוכר לנו גם כמבצע קדש), שהביא לעליה מואצת במחירי הדלקים בשנות ה-50, היה הקטליזטור לפיתוח מכונית קטנה וחסכונית בדלק הנושאת את השם הכי מדויק שאפשר היה לתת לה: מיני. המיני, מכונית בריטית במקור, יוצרה לראשונה בשנת 1959 וזכתה להצלחה רבה וקהל מעריצים באנגליה ובעולם. היא יוצרה בתצורתה המקורית פחות או יותר עד שנת 2000 בשלל גרסאות, ביניהן גם גרסת קבריולה. ומכוניות קבריולה הן כאמור הסיבה לשמה התכנסנו היום.
בשנת 2001 החל ייצור המיני המודרנית על ידי ב.מ.וו. המיני המודרנית עוצבה בהשראתה של המיני המקורית, אך היתה גדולה ואיכותית ממנה באופן משמעותי, עם כי עדין זעירה ביחס למקובל לתקופה, על אחת וכמה כיום. הדור השני של המיני המודרנית הוצג בשנת 2007, והדור השלישי, הנוכחי, בשנת 2013., כשבמהלך השנים נוצרו שלל גרסאות וביניהן: הקופר JCW הספורטיבית, מיני קלאבמן בתצורת הסטיישן, מיני קאנטרימן ומיני פייסמן בתצורת הקרוסאובר (לא עלינו), מיני קופה ורודסטר בעלת זוג המושבים (שהיו קיימות לצערנו רק בדור השני) וכמובן מיני קבריו בעלת ארבעת המושבים והגג הנפתח.
לאורך שלושת הדורות, מעצבי המיני שמרו על העיצוב המקורי שמזוהה עם המותג כבר שנים רבות. רטרו-שיק במלוא תפארתו. העיצוב החיצוני הייחודי ממשיך איתנו אל תוך תא הנוסעים, בדמות מתג התנעה ייחודי, מתגים שונים בעיצוב רטרו עשויים כרום בוהק, מסך מולטימדיה שמסביבו טבעת תאורה גדולה וגלגל הגה מעוצב.
איכות החומרים והפלסטיקה טובה גם היום, בטח ביחס למכוניות קטנות, כשאת מושבי גרסת המבחן עטף עור משובח שהוסיף לתחושה היוקרתית. בדור הנוכחי, שעבר מתיחת פנים בשנת 2021, לוח המחוונים המכאני הוחלף בלוח מוקרן ללא חופה, מה שמקשה על הצפיה בו בזמן שהגג פתוח באור יום. לא שיש לנו באוברדרייב משהו נגד הקידמה (אולי בעצם כן), אבל לוח מחוונים מכאני עם מחוגים היה משתלב יותר טוב במיני, מכונית שכולה נוטפת קלאסיות.
מיני קבריו מיועדת לארבעה נוסעים, עם עדיפות ששניים מתוכם יהיו קטועי רגלים. גם תא המטען לא נדיב במיוחד, והוא מציע נפח אחסון של 160 ליטר בלבד. נוסעים לסופ”ש? תשאירו את הילדים אצל הסבא והסבתא על מנת שיהיה מקום במושב האחורי למזוודה. בעצם, כשאנחנו חושבים על זה, נראה שמדובר ביתרון.
רגע, לפני שנתניע, נפתח את הגג. לא? הגג במיני נפתח בשני שלבים: השלב הראשון הוא פתיחה חלקית המדמה גג שמש, והשלב השני הוא פתיחה מלאה המייצרת מכונית קבריולה לכל דבר ועניין, והמיני מושכת הרבה עניין. כאשר הגג מופשל לחלוטין, הוא מונח בחלקה האחורי מעל תא המטען הצורה שמזכירה את מכוניות הקבריו הקטנות של שנות ה-80. מסגרת השמשה הקדמית המותקנת במרחק גדול יחסית מהנהג, נכנסת כולה בשדה הראיה, דבר שמעצים את תחושת הגג הפתוח וגם את הרוח שחודרת פנימה. חוויה ייחודית שלא נתקלנו בה ברכבי קבריולה אחרים.
לנסיעת החוויה שלנו קיבלנו לשמחתנו את הגרסה הספורטיבית, קופר S, בה מותקן מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטר, הנושם אוויר באמצעות מגדש טורבו ומפיק 178 כ”ס בטווח שבין 5,000 ל-6,000 סל”ד ו-28.5 קג”מ בטווח שבין 1,350 ו-4,600 סל”ד. על הנייר, וגם על הכביש, מדובר ברצועת כח רחבה במיוחד. תיבה רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה יחסי העברה מניעה את זוג הגלגלים הקדמיים, אשר מסוגלים למשוך את המיני ל-100 קמ”ש תוך 6.9 שניות בלבד.
למרות שמה, המשקל העצמי של מיני קופר S קבריו אינו מזערי כלל: 1,440 ק”ג מכובדים למדי. כן, המיני תפחה עם השנים. עם זאת, היא עדיין מצליחה לשמר את הקסם שמאפיין את מיני במהלך השנים, עד כמה שניתן. היא פרטנרית מהנה למדי בכבישים המפותלים בעיקר בזכות יכולת כניסה לפניה טובה ויכולת שינוי כיוון טובה למדי, תוך מתן בטחון רב לאוחז בהגה שהוא אחד ההגאים החשמליים המוצלחים גם כיום עם משקל מדיוק טובים. למהדרין מוצעים מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, שישלטו בין היתר גם על הצליל הבוקע מהמפלט שמאחור ומפורק הלחץ של מגדש הטורבו שמלפנים. כן, המיני קופר S קבריו מעלה חיוך למי שנמצא בתוכה, וגם מחוצה לה.
מיני קבריו לא מכונית שמתאימה לכל אחד. היא מיועדת בעיקר למי שהמראה בא אצלו לפני הפרקטיקה ומוכן לשלם מחיר שבמקרה של קופר S קבריו עומד על כמעט 300 אלף שקלים לפני תוספות (אפשר להסתפק בגרסת הקופר הרגילה ולחסוך כ-60 אלף שקלים). במחיר הזה אפשר לקנות המון מכוניות איכותיות, מהירות וגם מהנות, אבל אף אחת לא נראית ויודעת לייצר חיוכים כמו מיני קופר S קבריו.
מיני קופר S קבריו – תעודת זהות
מנוע: 1,998 סמ”ק, טורבו בנזין, הספק: 178 כ”ס ב-5,000-6,000 סל”ד, מומנט: 28.5 קג”מ ב-1,350-4,600 סל”ד
תמסורת: תיבת הילוכים כפולת מצמד, 7 יחסי העברה, הנעה קדמית, משקל: 1,440 ק”ג, בסיס גלגלים: 249.5 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.9 שניות, מהירות מרבית: 230 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.9 ק”מ לליטר, מחיר: 295,000 שקלים