אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
אביב הגיע: מאזדה MX5
ראשי » מבחני דרכים » אביב הגיע: מאזדה MX5
מאזדה MX5

אביב הגיע: מאזדה MX5

האביב הוא התקופה הטובה ביותר להפשיל את הגג במכונית. ניצלנו את ההזדמנות ולקחנו לסיבוב כמה מהמכוניות הפתוחות שיודעות להעלות חיוך אמיתי. והפעם: מאזדה MX5, הרודסטר שכולם אוהבים

ששי כהן 10/04/2023 צלם: יובל לוי, אופיר דואק

בסיום יום הנהיגה הארוך בחברת ארבעת הקבריולטים מעוררי החשק האלו, במבט מהצד והרהור עם איזה מכונית הייתי מעדיף לחזור הביתה, נזכרתי במשפט הידוע מהעבר של פנינה רוזנבלום כשופטת בתחרות מלכת היופי: “כולכן יפות, כולכן חכמות, אבל רק אחת זוכה”. אז כן, גם אני לא רוצה להעליב אף משתתפת ובאמת שבכולן נהניתי לנהוג, אבל עם המאזדה הייתי מעדיף לחזור הביתה, ואם אפשר, אז גם להשאיר אותה אצלי באופן קבוע.

בחלוף הזמן, ועל אחת כמה וכמה לאור השינוי שמתחולל בתעשיית הרכב,  מדובר במכונית ייחודית ומיוחדת שכמעט חסרת תחרות ישירה.  אז נכון שבמקור הייתה מאזדה MX5 בכלל חיקוי למכוניות הספורט הבריטיות של שנות ה-60 ובראשן MGB הקלאסית. מי היה מאמין לפני שלושה עשורים שמאזדה MX5 תהפוך לסוג של קלאסיקה בפני עצמה.

אז מי את מיאטה? הדור הראשון של מאזדה MX-5 (מיאטה בשוק האמריקני) נחשף בשנת 1989 בתערוכת הרכב של שיקגו. זה היה ניסיון ראשון של מאזדה לייצר מכונית דו מושבית פתוחה, זולה ומהנה לנהיגה, בניחוח מכוניות ספורטיביות בריטיות משנות ה-60. המתכון הבסיסי של מנוע קדמי, הנעה אחורית ומשקל קל נשמר, תוך ניסיון לחקות את מאפייני הניהוג עד לרמת הקליק בהעברת ההילוכים מדגמי MG.

משקל קל, הנעה אחורית ותיבה ידנית. מה עוד צריך לבקש?

 


העיצוב היה במידה מסוימת חיקוי בוטה ללוטוס אלן המיתולוגית, כולל פנסי החזית המתרוממים, אך בשעה שהלוטוס עשתה את הרוב מצוין אך סבלה ממחיר גבוה מדי שהרחיק אותה מרבים, במאזדה הצליחו לספק גם תג מחיר זול במונחים עולמיים, ולא פחות חשוב מכך גם אמינות גבוהה. נקודת תורפה של מכוניות בריטיות בכלל. ההצלחה לא איחרה לבוא ובמהלך השנים וארבעת הדורות שחלפו מאז (NA, NB, NC ו-ND הנוכחי למבינים והמתנשאים שביננו), הפכה מאזדה MX-5 למכונית הרודסטר הנמכרת ביותר בהיסטוריה עם יותר ממיליון מכוניות שנמכרו ברחבי העולם.

הרומן של ה-MX-5 עם ישראל החל עם כניסתה של מאזדה לשוק המקומי ב-1992, עם מודעת פרסומת מעוררת הזלת ריר על שני עמודים של ה-MX-5 תחת הסלוגן “החדשות הטובות בעולם” והכיתוב המבטיח “בקרוב בישראל”. בפברואר 1992 ירדה מאזדה MX5 הראשונה מהאניה בנמל אילת והתקבלה בטקס השמור לאח”מים לקולות של תופים וחצוצרות. אבל השמחה וההתלהבות התחלפו די מהר בתחושת אכזבה. לאחר שבחנו אותה מהנדסי מאזדה על כבישי הנגב ובחום הנסבל בהחלט של חורף-אביב ישראלי, הודיעו היפנים שמזג האוויר הישראלי החם לא עושה טוב למכונית והם לא מאשרים את שיווקה בישראל. בסופו של דבר השיווק החל רק בשנת 1995.

הקוקפיט קצת צפוף, אבל מכניס אותך לאווירה הנכונה

 

הדור הנוכחי הושק כבר ב-2016 ונחשב לוותיק למדי בעולם הרכב, אך מפגש חוזר עימו מגלה שהמכונית עדיין נראית מצוין. מרכב דו מושבי קצר ונמוך עם חרטום ארוך וזנב קטנטן יוצרים פרופורציות נהדרות. אם תשאלו אותי, אז מדובר בסוג של יצירת אומנות. הכניסה לרכב אינה קלה. המושב נמוך וקרוב מאוד לכביש, ואם אתם מבוגרים אז כנראה שכניסה ויציאה מהרכב תהיה לכם אתגר. אבל שניה לאחר שקיפלתם את בד הקנבס הידני (כי חיסכון במשקל זה דבר עקרוני במיאטה), נכנסתם לאווירה של חופש.

המושב נוח ותומך והאווירה קרבית משהו, אך מדובר גם במכונית צפופה ביותר ומאוד לא שימושית. תא המטען מגוחך (130 ליטר), אין תא כפפות ובקושי מקום לטלפון מצאתי. האבזור כולל בקרת אקלים, ריפודי עור שחור, חישוקי “17 צנועים ביחס למקובל כיום, פנסי חזית אדפטיביים בטכנולוג ומערכת מולטימדיה מיושנת ביחס לסטנדרטים היום עם מסך “7,. בנוסף ישנם צמד פריטים החשובים למכוניות מהסוג הזה: חימום מושבים (כן, יעיל גם בחורף ישראלי) ומערכת שמע איכותית של Bose. מצד שני, לשמחתנו, אין בלם יד חשמלי.

הצפיפות וחוסר הנוחות בתא הנוסעים נשכחים ברגע שיוצאים לדרך. השלדה המוצלח והמהודקת בשילוב מנוע 2.0 ליטר חובב סל”ד ותיבת 6 ההילוכים המדויקת מתמסרים בקלות. ההגה מספק מידע מהנעשה על הכביש והחיוך נמרח על הפנים. בתפריט תמצאו גם חלוקת משקל אופטימאלית של 50:50 וצליל בס שבוקע מהמפלט האחורי בדיוק במידה הנכונה, שאינה מעיקה בנהיגה ארוכה.

מכונית אידאלית לאביב, ובעצם לכל עונה

הספק של 183 כ”ס ומומנט מרבי של 20.9 קג”מ, מדובר בנתונים שעל הנייר רחוקים מלרגש כיום, אך במציאות, עם משקל קליל של 1.1 טון, תאוצה שהתקצרה ל-6.5 שניות, ומהירות מרבית של 219 קמ”ש, מדובר במכונית זריזה שכדי להפיק את המיטב שיש ליחידת ההנעה שלה צריך גם לדעת מתי להעביר הילוכים בזמן. מדובר במכונת נהיגה מרגשת המספקת חווית נהיגה הזכורה לנו ממכוניות של פעם, מהסוג שהולך ונעלם לצערנו כיום. חשוב רק לזכור שניתוק הבקרות האלקטרוניות עשוי להוביל למכונית חדה ומהנה יותר מצד אחד, אך גם פחות סלחנית לטעויות מצד שני. גם הנוחות טובה יחסית לרכבים מהסוג הנ”ל וסביר להניח שבפקק היום-יומי למקום העבודה לא יהיו לכם תלונות בנושא. צריכת דלק? אפשר לצפות ל-12 ק”מ לליטר במציאות, לא שזה משנה כל כך לרוכשים.

הבעיה הגדולה של מאזדה MX5 היא במציאות הישראלית במחיר של רבע מליון שקלים היא ממש לא רודסטר עממית כפי שתוכננה להיות. אבל לפחות תתנחמו בזה שהיא מצטיינת בשמירת ערך גבוהה במיוחד וביקוש מטורף גם בשוק המשומשות. יעידו על זה אגב, כל ארבעת הדורות של הדגם. מה שבטוח הוא מכל בחינה חיוכים לא יהיו חסרים לכם.

MX5 202305MX5 202305Preview
MX5 202306MX5 202306
מכונית אידאלית לאביב, ובעצם לכל עונה
Preview
MX5 202311MX5 202311Preview
מאזדה MX5מאזדה MX5Preview
MX5 202302MX5 202302
הקוקפיט קצת צפוף, אבל מכניס אותך לאווירה הנכונה
Preview
MX5 202303MX5 202303Preview
MX5 202304MX5 202304Preview
MX5 202307MX5 202307Preview
MX5 202308MX5 202308Preview
MX5 202309MX5 202309Preview
MX5 202310MX5 202310Preview

מאזדה MX5 – תעודת זהות
מנוע:
1,998 סמ”ק, 4 צילינדרים, הספק: 183 כ”ס ב-7,000 סל”ד, מומנט: 20.9 קג”מ ב-4,000 סל”ד, תמסורת: ידנית 6 הילוכים, הנעה אחורית, משקל: 1,125 ק”ג, בסיס גלגלים: 231 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.5 שניות, מהירות מרבית: 219 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.3 ק”מ לליטר, מחיר: 253,900 שקלים

מאזדה מאזדה MX5 מאזדה מיאטה מיאטה ND רודסטר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
הטסות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטסות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ג’נסיס GV80 קופה ו-G80 מקבלות גרסאות כניסה חדשות

ג’נסיס GV80 קופה ו-G80 מקבלות גרסאות כניסה חדשות

שרירים ומסכים: ג’נסיס GV70 המחודש בישראל

שרירים ומסכים: ג’נסיס GV70 המחודש בישראל

החל מ-295 אלף שקלים: ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה המחודשת בישראל

החל מ-295 אלף שקלים: ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה המחודשת בישראל

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
פייקס פיק 2025: תהפוכות בפסגה

פייקס פיק 2025: תהפוכות בפסגה

המהפך של הסופרב: מסטיישן לטנדר

המהפך של הסופרב: מסטיישן לטנדר

קובה 450 ראלי (מבחן דרכים): ראלי אורגינל?

קובה 450 ראלי (מבחן דרכים): ראלי אורגינל?

ה-GTI החזקה בהיסטוריה: פולקסווגן חושפת את מהדורת היובל של גולף GTI

ה-GTI החזקה בהיסטוריה: פולקסווגן חושפת את מהדורת היובל של גולף GTI

היורש של ההאמר מגיע לאירופה

היורש של ההאמר מגיע לאירופה

אקוזוטית עם יחוס: הפרארי של ג’רמי קלארקסון עומדת למכירה

אקוזוטית עם יחוס: הפרארי של ג’רמי קלארקסון עומדת למכירה

ב.מ.וו מצאה תחליף חדש ירוק לסיבי פחמן

ב.מ.וו מצאה תחליף חדש ירוק לסיבי פחמן

שברולט קורבט ZR1X היא הקורבט החזקה והמהירה בהיסטוריה

שברולט קורבט ZR1X היא הקורבט החזקה והמהירה בהיסטוריה

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד