בסיום יום הנהיגה הארוך בחברת ארבעת הקבריולטים מעוררי החשק האלו, במבט מהצד והרהור עם איזה מכונית הייתי מעדיף לחזור הביתה, נזכרתי במשפט הידוע מהעבר של פנינה רוזנבלום כשופטת בתחרות מלכת היופי: “כולכן יפות, כולכן חכמות, אבל רק אחת זוכה”. אז כן, גם אני לא רוצה להעליב אף משתתפת ובאמת שבכולן נהניתי לנהוג, אבל עם המאזדה הייתי מעדיף לחזור הביתה, ואם אפשר, אז גם להשאיר אותה אצלי באופן קבוע.
בחלוף הזמן, ועל אחת כמה וכמה לאור השינוי שמתחולל בתעשיית הרכב, מדובר במכונית ייחודית ומיוחדת שכמעט חסרת תחרות ישירה. אז נכון שבמקור הייתה מאזדה MX5 בכלל חיקוי למכוניות הספורט הבריטיות של שנות ה-60 ובראשן MGB הקלאסית. מי היה מאמין לפני שלושה עשורים שמאזדה MX5 תהפוך לסוג של קלאסיקה בפני עצמה.
אז מי את מיאטה? הדור הראשון של מאזדה MX-5 (מיאטה בשוק האמריקני) נחשף בשנת 1989 בתערוכת הרכב של שיקגו. זה היה ניסיון ראשון של מאזדה לייצר מכונית דו מושבית פתוחה, זולה ומהנה לנהיגה, בניחוח מכוניות ספורטיביות בריטיות משנות ה-60. המתכון הבסיסי של מנוע קדמי, הנעה אחורית ומשקל קל נשמר, תוך ניסיון לחקות את מאפייני הניהוג עד לרמת הקליק בהעברת ההילוכים מדגמי MG.
העיצוב היה במידה מסוימת חיקוי בוטה ללוטוס אלן המיתולוגית, כולל פנסי החזית המתרוממים, אך בשעה שהלוטוס עשתה את הרוב מצוין אך סבלה ממחיר גבוה מדי שהרחיק אותה מרבים, במאזדה הצליחו לספק גם תג מחיר זול במונחים עולמיים, ולא פחות חשוב מכך גם אמינות גבוהה. נקודת תורפה של מכוניות בריטיות בכלל. ההצלחה לא איחרה לבוא ובמהלך השנים וארבעת הדורות שחלפו מאז (NA, NB, NC ו-ND הנוכחי למבינים והמתנשאים שביננו), הפכה מאזדה MX-5 למכונית הרודסטר הנמכרת ביותר בהיסטוריה עם יותר ממיליון מכוניות שנמכרו ברחבי העולם.
הרומן של ה-MX-5 עם ישראל החל עם כניסתה של מאזדה לשוק המקומי ב-1992, עם מודעת פרסומת מעוררת הזלת ריר על שני עמודים של ה-MX-5 תחת הסלוגן “החדשות הטובות בעולם” והכיתוב המבטיח “בקרוב בישראל”. בפברואר 1992 ירדה מאזדה MX5 הראשונה מהאניה בנמל אילת והתקבלה בטקס השמור לאח”מים לקולות של תופים וחצוצרות. אבל השמחה וההתלהבות התחלפו די מהר בתחושת אכזבה. לאחר שבחנו אותה מהנדסי מאזדה על כבישי הנגב ובחום הנסבל בהחלט של חורף-אביב ישראלי, הודיעו היפנים שמזג האוויר הישראלי החם לא עושה טוב למכונית והם לא מאשרים את שיווקה בישראל. בסופו של דבר השיווק החל רק בשנת 1995.
הדור הנוכחי הושק כבר ב-2016 ונחשב לוותיק למדי בעולם הרכב, אך מפגש חוזר עימו מגלה שהמכונית עדיין נראית מצוין. מרכב דו מושבי קצר ונמוך עם חרטום ארוך וזנב קטנטן יוצרים פרופורציות נהדרות. אם תשאלו אותי, אז מדובר בסוג של יצירת אומנות. הכניסה לרכב אינה קלה. המושב נמוך וקרוב מאוד לכביש, ואם אתם מבוגרים אז כנראה שכניסה ויציאה מהרכב תהיה לכם אתגר. אבל שניה לאחר שקיפלתם את בד הקנבס הידני (כי חיסכון במשקל זה דבר עקרוני במיאטה), נכנסתם לאווירה של חופש.
המושב נוח ותומך והאווירה קרבית משהו, אך מדובר גם במכונית צפופה ביותר ומאוד לא שימושית. תא המטען מגוחך (130 ליטר), אין תא כפפות ובקושי מקום לטלפון מצאתי. האבזור כולל בקרת אקלים, ריפודי עור שחור, חישוקי “17 צנועים ביחס למקובל כיום, פנסי חזית אדפטיביים בטכנולוג ומערכת מולטימדיה מיושנת ביחס לסטנדרטים היום עם מסך “7,. בנוסף ישנם צמד פריטים החשובים למכוניות מהסוג הזה: חימום מושבים (כן, יעיל גם בחורף ישראלי) ומערכת שמע איכותית של Bose. מצד שני, לשמחתנו, אין בלם יד חשמלי.
הצפיפות וחוסר הנוחות בתא הנוסעים נשכחים ברגע שיוצאים לדרך. השלדה המוצלח והמהודקת בשילוב מנוע 2.0 ליטר חובב סל”ד ותיבת 6 ההילוכים המדויקת מתמסרים בקלות. ההגה מספק מידע מהנעשה על הכביש והחיוך נמרח על הפנים. בתפריט תמצאו גם חלוקת משקל אופטימאלית של 50:50 וצליל בס שבוקע מהמפלט האחורי בדיוק במידה הנכונה, שאינה מעיקה בנהיגה ארוכה.
הספק של 183 כ”ס ומומנט מרבי של 20.9 קג”מ, מדובר בנתונים שעל הנייר רחוקים מלרגש כיום, אך במציאות, עם משקל קליל של 1.1 טון, תאוצה שהתקצרה ל-6.5 שניות, ומהירות מרבית של 219 קמ”ש, מדובר במכונית זריזה שכדי להפיק את המיטב שיש ליחידת ההנעה שלה צריך גם לדעת מתי להעביר הילוכים בזמן. מדובר במכונת נהיגה מרגשת המספקת חווית נהיגה הזכורה לנו ממכוניות של פעם, מהסוג שהולך ונעלם לצערנו כיום. חשוב רק לזכור שניתוק הבקרות האלקטרוניות עשוי להוביל למכונית חדה ומהנה יותר מצד אחד, אך גם פחות סלחנית לטעויות מצד שני. גם הנוחות טובה יחסית לרכבים מהסוג הנ”ל וסביר להניח שבפקק היום-יומי למקום העבודה לא יהיו לכם תלונות בנושא. צריכת דלק? אפשר לצפות ל-12 ק”מ לליטר במציאות, לא שזה משנה כל כך לרוכשים.
הבעיה הגדולה של מאזדה MX5 היא במציאות הישראלית במחיר של רבע מליון שקלים היא ממש לא רודסטר עממית כפי שתוכננה להיות. אבל לפחות תתנחמו בזה שהיא מצטיינת בשמירת ערך גבוהה במיוחד וביקוש מטורף גם בשוק המשומשות. יעידו על זה אגב, כל ארבעת הדורות של הדגם. מה שבטוח הוא מכל בחינה חיוכים לא יהיו חסרים לכם.
מאזדה MX5 – תעודת זהות
מנוע: 1,998 סמ”ק, 4 צילינדרים, הספק: 183 כ”ס ב-7,000 סל”ד, מומנט: 20.9 קג”מ ב-4,000 סל”ד, תמסורת: ידנית 6 הילוכים, הנעה אחורית, משקל: 1,125 ק”ג, בסיס גלגלים: 231 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.5 שניות, מהירות מרבית: 219 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.3 ק”מ לליטר, מחיר: 253,900 שקלים