אי אפשר להסביר בדיוק מה קורה כשהגג נפתח מעל ראשו של הנהג. צריך פשוט להרגיש את זה. משהו ברגע הזה, כשלמרווח הראש נוספת האטמוספירה כולה נוצרת בהחלט תחושה מיוחדת. נדמה שבאותו רגע, כל העולם נכנס לתוך המכונית ומתערבב בתוכה. מכאן שלפתוח את הגג במכונית שכזו זוהי פעולה שאי אפשר לבצע באמצע העיר או בנסיעה בפקק. מי שעושה זאת זועק שיש לו מחסור רציני בתשומת לב או שהוא סתם אוהב לסבול. הוא גם מעיד על עצמו, שהוא יושב במכונית כזו, מכל הסיבות הלא נכונות. הרגעים הקסומים באמת במכונית עם גג פתוח, יהיו באיזה שהוא כביש עם נוף עוצר נשימה, בלי יותר מדי אנשים בסביבה, כשנהג מכונה וטבע מחוברים ביחד – חוויה שאין שנייה לה.
אבארט 500C טוריסימו שמוצגת מולכם כעת היא למעשה כרטיס הכניסה הזול ביותר לעולם הגג הפתוח בישראל היום. כמובן שזול זה עניין יחסי, כי עבור גרסת הטוריסימו הזו תאלצו להיפרד מכמעט 200 אלף שקלים. תמורתם מקבלים כאן את כל החוויה שיודעת להציע אבארט, את המיידיות, התזזיתיות ואת הצליל הבוקע מאגזוז המונזה שלה. אבל עדיין, אבסולוטית, לא מדובר במחיר זול. למעשה מוצעת 500 נוספת בגרסת גג פתוח במחיר מעט נמוך יותר. זוהי פיאט 500e החשמלית שהיא מודרנית יותר ומעוצבת להפליא, אבל בה אין את התחושות והצלילים של מנוע הטורבו הקטן הזה, שלא לדבר על העוקץ של העקרב.
אבארט הקטנה היא תמיד חגיגה גדולה. זו לא מכונית נוחה או שימושית. למעשה היא ההיפך מכל אלו. מדובר במכונית קטנה, צפופה, כזו שאנשים גבוהים או רחבים במיוחד יתקשו למצוא את מקומם על הכיסא התומך. אנשים מבוגרים בגופם ובנפשם יתקשו למצוא בה היגיון כל עוד היא עומדת במקום. לעומת זאת מהרגע שמניעים את המנוע ולוחצים על דוושת הגז, עושה רושם שהכאבים נשכחים, מניין השנים נשכח. כל ק”מ נוסף, האבארט הופכת אותך לצעיר יותר ואפילו לפוחז.
אביב הגיע: מאזדה MX5
אביב הגיע: מיני קופר S קבריו
אבארט הזו מצוידת בגג נפתח בסגנון מיוחד. הגג נפתח באופן חשמלי, באופן שנקרא פעם “קופסת סרדינים”. הסידור הזה למעשה משאיר את קורות הגג במקומן ורק חלקו המרכזי מתגלגל הרחק לאחור. סידור כזה היה נפוץ בהדר בעבר במכוניות קטנות ועושה רושם שכמעט ונעלם מן העולם. הוא אומנם אינו מעניק את החוויה המושלמת של מכונית עם גג פתוח אבל עדיין מצליח להכניס מספיק אוויר ואווירה לתוך לתוך תא הנוסעים.
כאן, קל לי מאוד לקבל אותו, הוא מעניק עוד ניחוח של רטרו ושל סטייל לחבילה הזו. הדגם הספציפי בו אנחנו נוהגים מצויד בתיבה הרובוטית של אבארט. זה אומר חמישה הילוכים ותפעול רובוטי שלוקח להתרגל אליו. זו תיבה שבסיסה דומה מאוד לתיבת הילוכים ידנית נטולת דוושת מצמד. היא דורשת להרפות מדוושת הגז בכל העברת הילוך בשביל לייצר העברה חלקה. בהורדות הילוך, לעומת זאת, היא מייצרת גז ביניים ששומר על הורדה חלק וגם ניתן לטפל בכל זאת במצב ידני דרך שני פקדים מאחורי ההגה. מי שפחות מתחבר לסידור הזה ורוצה להיות אולד פאשן עד הסוף יכול לבחור בתיבה ידנית.
עם גג פתוח או סגור, מי שאחראי בעיקר על החוויה כאן זה המנוע. מנוע 4 צילינדרים מוגדש בנפח 1,368 סמ”ק המפיק בגרסה זו 165 כ”ס ומייצר דחף מורגש וברור. ניגון נכון ויעיל על התיבה הזאת גורם למכונית הקטנה לנוע בקצב שמתאים למכוניות גדולות בהרבה ממנה ולהגיע למהירויות גבוהות. בזכות המתלים והצמיגים שיש כאן, המכונית הזאת מרגישה יציבה למדי גם במהירויות האמורות ויש כאן נכונות כמעט חזיתית להיכנס לפניות. על כבישים טובים היא מפתיעה באופן בו היא משלבת את הזריזות האמורה עם יציבות כיוונית טובה. על כביש שהוא לא מושלם המתלים הקצרים והקשוחים יגרמו לקיפוץ גלגל פה ופרפור אחר אחיזה שם, אבל מערכות הבקרה נותרות מחוברות ושומרות על הנהג.
עם היכולת הזו, אפשר לשכוח לרגע שמדובר במכונית שכולה סטייל איטלקי משובח. כזה שניבט אליך מכל פינה. אולי זה יתאים לכאלו שרוצים לפתוח את הגג גם באמצע עיר ולקבל את תשומת הלב המיוחדת או המיותרת הזו. כך או כך אבארט מציעה כאן את כרטיס הכניסה הנמוך ביותר לעולם הגג הנפתח בישראל כנגדו מקבלים חוויית נהיגה שאבדה מהעולם וסטייל איטלקי מובהק. כמו במקרה של הנובולארי שבחנו לא מזמן, גם אבארט 500C טוריסימו תעבור בקרוב לדפי ההיסטוריה ובמקומה נקבל תחליף חשמלי. עוד סיבה טובה לשים את היד עליה, להפשיל את הגג ולהמשיך לנסוע ולנסוע.
אבארט 500c טוריסמו
מנוע: 1,398 סמ”ק, טורבו, הספק: 165 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 23.5 קג”מ ב-3,000 סל”ד, תיבת הילוכים: רובוטית, 5 היל’, משקל עצמי: 1,075 ק”ג, בסיס גלגלים: 230 ס”מ, מ-0 קמ”ש ל-100 קמ”ש: 7.4 ש’, מהירות מרבית: 218 קמ”ש, צריכת דלק (יצרן): 17.6 ק”מ/ל’, מחיר: 188,900 שקלים