בשקט יחסי וללא דרמה מיוחדת, אירע ציון דרך סמלי ועצוב כאשר לפני קצת יותר משבוע (ב-10 לנובמבר ליתר דיוק) ה-TT האחרונה בהחלט התגלגלה מפס הייצור במפעל אאודי אשר בעיר גיור בהונגריה. במפעל זה יוצרה אאודי TT במשך 25 שנים, כאשר במהלך 3 דורות נבנתה מכונית הספורט הקומפקטית של אאודי ב-662,762 עותקים במרכבי קופה ורודסטר.
עמוד האינסטגרם של אאודי גרמניה פרסם את התמונה של ה-TT האחרונה עם זר פרחים קטן וציון תקופת הייצור של המכונית ובכך הגיעה לסיומה, זמנית אנחנו מקווים, שושלת מכוניות הקופה הקומפקטיות של אאודי שנמשכה עוד מהאאודי קופה של ראשית שנות ה-80. אגב, האודי TT האחרונה היא מגרסת ה-TTS במרכב קופה עם מנוע 2.0 ליטר טורבו בעל 300 כ”ס והנעה כפולה.
אאודי TT נקראה על שמו של מרוץ ה-Tourist Trophy המפורסם והוצגה לראשונה בשנת 1995 כקונספט בתערוכת פרנקפורט. היעוצב יוצא הדופן בעל הקווים המעוגלים עם החיתוכים החדים עליו חתומים בין היתר המעצבים פרימאן תומאס ופיטר שרייר הציג מראה רטרו עתידני שגרר תגובות נלהבות. אלו שכנעו את אאודי להביא את ה-TT לייצור, בין היתר כמחליפה לאאודי קופה המתיישנת שיוצרה על בסיס ה-80.
אאודי TT הסדרתית הופיעה בסוף שנת 1998 במרכב קופה והפתיע כאשר שמרה על עיצוב כמעט זהה לדגם הקונפסט, כאשר שנה לאחר מכן הופיע גרסת רודסטר דו-מושבית עם גג בד שנראתה לא פחות נפלא. העיצוב הייחודי הסתיר את העובדה שכדי לחסוך בעלויות התבססה אאודי TT על שלדתה של פולקסווגן גולף דור 4 שהוצגה במקביל, כשהיא עושה שימשו במנוע ה-1.8 של גרסת ה-GTI בגרסאות מחוזקות של 180 ו-225 כ”ס, כאשר הגרסה החלשה הוצע עם הנעה קדמית.
זמן קצר לאחר הופעתה של ה-TT היא זכתה לביקורת על שהפגינה חוסר יציבות במהירויות גבוהות בגלל בעיות אווירודינמיות, מה שהביא את אאודי לבצע מקצה שיפורים מהיר למתלה האחורי ולהוסיף ספוילר קטן לאחוריה החטובים כדי לעדן את התנהגותה. למרות המראה שלא קלע לטעם כולם והעובדה שהיא לא הייתה מהנה כמו מכוניות ספורט קומפקטיות אחרות (ובראשן מאזדה מיאטה) והוגדרה יותר כאביזר אופנה מוטורי, זכתה אאודי TT להצלחה ואף קיבלה את תואר מכונית השנה בצפון אמריקה בשנת 2000.
הדור השני של אאודי TT הוצג בשנץ 2006 ושמר על הקווים של הדגם המקורי אחר שעברו טיפול על ידיד וולטר דה סילבה. הדור השלישי הוצג בשנת 2014 וכאמור יוצר לפני כשבוע. במהלך השנים זכתה אאודי TT לגרסאות S ו-RS מחוזקות, זכתה לכמה מהדורות מיוחדות מעניינות אף נטלה חלק במרוצים שונים. במקביל המכירות של אאודי TT, כמו כל מכוניות הקופה הלכו וירדו במהלך השנם בגלל העדפות הקהל הצעיר למכוניות קרוסאובר משמימות.
תהליך החשמול המואץ של תעשיית הרכב חרץ את גורלה של ה-TT, לפחות במתכונתה המוכרת. אבל יתכן מאד שבעתיד הלא רחוק נראה לה יורשת שאולי תשמר את הקווים המעוגלים שלה שהפכו לסוג של קלאסיקה, אבל תהיה כאמור בעלת הנעה חשמלית, וזה כבר פחות ירגש אותנו כמו ה-TT הראשונה שהופיעה לפני רבע מאה.