בעידן של קרוסאוברים חשמליים ושכפולים גנריים מסין, דגמי מכוניות ספורטיביות אייקוניות הולכים ונעלמים בקצב במדאיג, ולמרבה הצער ללא יורשות הולמות. אחרי שלפני מספר חודשים נפרדנו מאאודי TT, מגיעה גם תורה של אחותה האקזוטית R8 לרדת סופית מפס הייצור. האקזמפלר האחרון של אאודי R8 התגלגל מפס הייצור במפעל אאודי בהיילבורן, גרמניה. אאודי R8 האחרונה שיוצרה היא ממהדורת ה’פרפורמנס קוואטרו’ במרכב קופה, כאשר היא צבועה בצבע צהוב ועם חבילת גימור חצוני מסיבי פחמן.
בכך הגיעה לסופה מכונית העל השאפתנית של אאודי שהוצגה לראשונה בשנת 2006 שנולדה כדי להיות תצוגת תכלית טכנולוגית של המותג, ולחזק את מעמדה של חטיבת אאודי ספורט מול חטיבות M ו-AMG. בסך הל ב-17 שנות ייצורה נבנו כ-42,500 יחידות של אאודי R8 משלל הגרסאות שהוצעו בשני הדורות של המכונית. מספרים מרשימים למדי עבור מכונית מסוגה, כאשר לשם השוואה למבורגיני גאיירדו שחלקה בסיס משותף עם הדור הראשון של אאודי R8 ייוצרה בכ-14 אלף יחידות במהלך 10 שנות ייצור.
הפסקת הייצור של אאודי R8 מגיעה כחלק מתהליך ההתחדשות של אאודי ומעבר לעידן של הנעה חשמלית, במהלכו מגיע הקץ לדגמים וותיקים שלא עומדים בתקנות זיהום האוויר המחמירות. אאודי TT גם היא נפלה קורבן להליך הזה, והגורל הדומה של ה-R8 היה צפוי. עם מנוע V10 אטמוספרי בנפח 5.2 ליטר וללא שום עזרה חשמלית כלשהי, אאודי R8 בהחלט יכולה להיחשב לדינוזאור מעידן אחר.
באאודי ויתרו על הניסיון היקר להתאים את המנוע הייחודי לתקנות העכשוויות או להחליפו במנוע קומפקטי ומודרני יותר בעיקר בגלל היקף המכירות הנמוך. בשנים האחרונות פחות מ-2,000 יחידות מידי שנה, ושנת 2022 הייתה שנת השל של ה-R8 בכל הזמנים עם 1,068 יחידות בלבד שייוצרו. אמנם בשנה שעברה קפצו מכירות ה-R8 ב-59%, אבל זה לא הספיק כדי לשכנע את אאודי למתוח את ייצור הדור השני של ה-R8 שהוצג בשנת 2015. לקראת סיום הייצור הציגה אאודי מהדורת פרידה, עם הנעה אחורית ומפרט משודרג שגם הוצעה בישראל במחיר התחלתי של 1.25 מיליון שקלים.
אאודי R8 הוצגה לראשונה כקונספט בשם “לה מאנס קוואטרו” בתערוכת ג’נבה 2003 וזכתה למחמאות רבות ששיכנעו את אאודי להביא אותה לייצור סדרתי. מספר שנים קודם הציגה פולקסווגן קונפסט למכונית על משלה עם מנוע W12 שלא הבשילה לייצור סדרתי. אאודי לעומת זאת הלכה עד הסוף והסתייעה בלמבורגיני אותה רכשה מספר שנים קודם לכן. ה-R8 הסדרתית הוצגה בשנת 2006 כשהיא שומרת על עיצוב דומה לזה של דגם הקונספט, ולמרות שאין ביניהן שום קשר, שמה היה זהה לזה של מכונית המרוץ של החברה שקצרה הצלחה במרוצי הסיבולת ובמרוץ 24 השעות של לה-מאן.
אאודי R8 עשתה שימוש בשלדת מונוקוק מאלומיניום אותה חלקה עם למבורגיני גאיירדו שהוצגה מספר שנים לפניה, כשהיא צוידה בהנעה כפולה. בתחילה עשתה ה-R8 שימוש במנוע V8 אטמוספרי בנפח 4.2 ליטר המספק 420 כ”ס שהגיע מה-RS4 השימושית, אך בשנת 2009 זכתה למנוע ה-V10 האטמוספרי בנפח 5.2 ליטר של הגייארדו עם 525 כ”ס. באותה שנה הוצגה גם גרסת ספיידר עם גג בד מתקפל. במקביל הוצגו גם גרסאות מסלול של ה-R8 שזכו להצלחה נאה במהלך השנים במרוצי סיבולות ובאליפויות ה-GT השונות
הדור השני הופיע כאמור בשנת 2015 והוצע רק עם מנוע V10 כשהוא חולק בסיס משותף עם למבורגיני הורקאן. ההורקאן שתוחלף בשנה הבאה תחתום אתה גולל על מנוע ה-V10 הייחודי המשותף לשתיים. אלא בניגוד להורקאן, אאודי לא מתכננת יורשת ל-R8, ואם תהיה כזו בעתיד היא למרבה הצער תהיה חשמלית.