להשקה הצנועה של אאודי בגרמניה אליה הגענו במהלך הקיץ, נסעתי בלי הרבה ציפיות. השקה סטטית שלא רק שאינה כללה נהיגה, אלא הוגדרה גם כהשקת “Sneak” – מה שנקרא “התגנבות”. זה אומר שהגענו למרכז הפיתוח של אאודי וזכינו להצצה מהירה לדגם חדש שבועות ספורים לפני שתצא ההודעה לעיתונות. אפילו לצלם לא התאפשר לנו באופן עצמאי ועל הצילומים היו אחראים אנשי אאודי, אשר סיפקו לנו גישה לגלריה רגע קטן לפני החשיפה הרשמית.
אבל למרבה ההפתעה, מדובר היה בהשקה סופר חשובה עבור היצרן, לא של דגם אחד אלא של שלושה מהדגמים החשובים ביותר של אאודי בשנים האחרונות. ה-A4 החדשה (מקום שלישי במכירות) שהפכה להיות דגם חדש שהתאחד עם הדור החדש של ה-A5, אאודי A6 איטרון החדשה (מקום שני במכירות) שתוצע מעתה רק בגרסה חשמלית, וכעת לפי סדר הסרת האמברגו מגיע תור הדור החדש ל-Q5 שהוא הדגם הנמכר ביותר של היצרן בשנים האחרונות בעולם.
לאחר שנחשפנו ל-A5 וה-A6 החדשות שהציגו קפיצת מדרגה ענקית בעיצוב מול הדורות היוצאים, המפגש הקצר עם ה-Q5 לווה באכזבה קלה, משום שנדמה היה שמדובר בעוד סוג של מתיחת פנים לדגם ולא דור חדש לחלוטין. אנשי מחלקת העיצוב של היצרן ניסו לשכנע אותי שמדובר בעיצוב חדש לגמרי שאולי רק מזכיר טיפה את הדגם היוצא, אך את עיקר החידושים בעיצוב תפגשו בחזית החדשה והדינמית יותר, וכן בחלקה האחורי של המכונית.
בהתאם לאופנה החדשה של אאודי, יחידות התאורה הראשיות בחזית מסוג מטריקס LED ומאחור מסוג OLED המציעות חתימת אור מתקדמת ליום בשלל סגנונות לבחירת הנהג, ואפילו תאורה דינמית אחורית היודעת לספק אזהרות בטיחות להולכי הרגל או כלי הרכב הסובבים אותה. גם מהצד מציעה אאודי Q5 החדשה עיצוב חלקלק ומודרני יותר, כשהדגם יוצע גם עם שלל חישוקים בעיצובים שונים ובגדלים שבין 17 ל-21 אינץ’. בשורה התחתונה: הQ5- ממשיך להיות Q5, מודרני ונאה יותר למראה, אך עדיין שמרני יחסית כדי לא לפגוע במה שעובד מצוין.
בכל מקרה מדובר במכונית חדשה לחלוטין אשר גם היא פותחה על פלטפורמת ה-PPC החדשה של היצרן המשותפת גם עם פורשה ומיועדת לדגמים בעלי מנועי בעירה פנימית והנעה היברידית. הפלטפורמה החדשה המשמשת גם את סדרת ה-A5 מבטיחה גמישות גדולה יותר בתכנון סדרה שלמה של דגמים לקטגוריות שונות, התומכת גם בשלל מערכות בטיחות מתקדמות וכאמור גם באופציה לגרסאות היברידיות
בתא הנוסעים מדובר כבר במהפכה של ממש, עם אימוץ שפת העיצוב החדשה של היצרן (אותה פגשנו כבר ב-A5 וב-A6 איטרון). תא נוסעים מציע מראה עדכני ויוקרתי, כשהוא מצויד בטכנולוגיה הנדרשת כיום והבטחה להנדסת אנוש טובה למרות השימוש הנרחב במסכים. גם כאן לרשות הנהג עומד לוח מחוונים דיגיטלי 10.9 אינץ’ ולצידו מערכת מולטימדיה בעלת מסך מגע 14.5 אינץ’ כשאופציה (די מיותרת לטעמי) ניתן להוסיף מסך מגע 10.9 אינץ’ עבור הנוסע שלצד הנהג. למעשה מדובר בתא נוסעים כמעט זהה לדגמים האחרים והחדשים שהוצגו, כחלק מתפיסת היצרן החדשה שלקוחות אאודי צריכים להרגיש בבית וכאשר יעברו בין דגמי החברה, לא יצטרכו להכיר וללמוד את תא הנוסעים כל פעם מחדש. ומה עם ההתרגשות שתרד בהחלפת רכב בחדש? ימים יגידו אם לקוחות החברה יאהבו את זה או לא. מה שבטוח, זה מאפשר לאאודי לחסוך לא מעט בעלויות הפיתוח והתכנון של תאי הנוסעים, אבל על זה הם פחות מדברים.
עם זאת, יאמר לזכותם שתא הנוסעים מאובזר היטב ומקרין את תחושת היוקרה המצופה ממנו, רק נותר לקוות שגם גרסאות הכניסה לדגם ירגישו כך. מעבר לכך, רשימת האבזור צפויה להיות ארוכה במיוחד (חלקה כאופציה), ולכלול בין השאר תצוגה עלית של נתונים על השמשה, מערכת שמע יוקרתית של B&O עם 16 רמקולים, מולטימדיה מבוססת אנדרואיד הכוללת קישוריות לטלפונים חכמים, עדכוני OTA, חנות אפליקציות ועוד. כמו כן יותקנו שקעי USB עם אופציה לטעינה של 60W מהירה מלפנים ומאחור גם עד ל-100W אשר מיועדים למחשבים ניידים, תאורת אווירה נרחבת המציגה גם התרעות בטיחות, לצד חבילת הבטיחות המתקדמת ביותר של היצרן.
היצע המנועים הרלוונטי לישראל בשלב ההשקה, כולל מנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר המפיק 204 כ”ס ומומנט מרבי של 34.6 קג”מ, כאשר לצידו תוצע גם גרסת טורבו דיזל 2.0 ליטר המפיקה 204 כ”ס ומומנט מרבי של 40.8 קג”מ. צמד המנועים יוצע בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים ובגרסאות הנעה קדמית או כפולה (קוואטרו). בין החידושים בדגם החדש, מערכת היברידית מתונה 48V שתוצע כסטנדרט בכל הדגמים ומאפשרת הפחתת פליטת המזהמים וצריכת הדלק.
בפסגת ההיצע נמצאת ה-SQ5 הספורטיבית שמצוידת במנוע V6 טורבו-בנזין 3.0 ליטר המפיק 367 כ”ס ו-56 קג”מ, שיוצע בגרסה אוטומטית עם הנעה כפולה בלבד. לצד הביצועים המשודרגים ל-SQ5 גם עיצוב חיצוני ופנימי הכולל חבילת עיצוב ספורטיבית המגובה במתלים, בלמים, כיול הגה ועוד לתמיכה בייעוד הספורטיבי. כאופציה, תוצע בדגם גם מערכת בולמים עם קפיצי אוויר לשדרוג נוחות הנסיעה. בהמשך הדרך מבטיחה אאודי גם גרסת פלאג-אין הייבריד חדשה שתציע טווח נסיעה חשמלי של מעל ל-100 ק”מ.
הדור החדש של אאודי Q5 ייוצר במפעל החברה במקסיקו (כמו קודמו), בשל הקרבה לשוק האמריקאי הגדול ביותר של הדגם, והוא צפוי להגיע לארץ יחד עם דגמי ה-A5 וה-A6 אירטון החדשים במהלך השנה הבאה.