אאודי היא מהיצרניות שהגיבו מהר למדי לתנועה החשמלית שהחלה להתגבר לפני מספר שנים. האי-טרון המקורי היה מרשים, גדול וחזק וזכה להצלחה רבה. גם במחוזותינו. לאחר מכן, אאודי Q4 אי-טרון קיבל את תפקיד הנציג החשמלי בקטגורית הפנאי הלוהטת. אאודי Q4 אי-טרון הרשים והציג את התכונות הנדרשת משכמותו והיה בסדר גמור. תודה רבה. עכשיו הוא מקבל עדכון משמעותי ומורגש.
אם לבחור בדרך הקצרה לספר על העדכון הזה, אפשר לשפר אותו בקפיצה משמעותית בכל הקשור לתפוקת הכוח של רכב הפנאי החשמלי. את אותם 204 כ”ס איתם התחיל את דרכו אפשר לשכוח, כשהספק הדגם העדכני קופץ בלא פחות מ-82 כ”ס, ל-286 כ”ס (55.6 קג”מ נאים רשומים כאן אף הם). זו קפיצה משמעותית למדי. כמה משמעותית? הזינוק ל-100 קמ”ש התקצר בכמעט שתי שניות (6.7 שניות כעת).
אאודי גם עבדו על ניהול האנרגיה וגם על ניהול החום של מערכת ההנעה החשמלית והצליחו לחלץ בדגם הנוכחי, מאותה סוללה בגדול (82 קוט”ש) טווח נסיעה מוצהר שצמח משמעותית אף הוא ל-562 ק”מ. יש עוד שינויים קלים בתא, במערכות ועוד אבל הם מחווירים לעומת הזינוק המשמעותי ביכולת החשמלית.
אאודי Q4 אי-טרון לא עושה רעש ולא מייצר מהומה, בכל הקשור למראה החיצוני שלו. את היצרן ניתן לזהות בבירור, אבל בצבע השחור של רכב המבחן, הוא נראה כמעט פשוט. לא חסרים צבעים בקטלוג של אאודי – שיבליטו את העיצוב האלגנטי שלו. הרמז החשמלי הבולט נמצא לפנים עם שבכה אטומה כמקובל בז’אנר. עם צבע נאה ובהיר יותר, גם היא תשתלב בעיצוב בצורה מוצלחת. גם הכיתוב השחור המבשר על היות של רכב זה חשמלי למהדרין, נבלע בגוון מכונית המבחן.
את תא הנוסעים אפשר לסכם במהירות ובקלילות, עם השבחים הרגילים לאיכות והנדסת האנוש של אודי. בפנים אאודי Q4 אי-טרון משתמש בשפת העיצוב המוכרת של החברה. זה אומר שקל מאוד להתמצא כאן, שיש כאן תמהיל ברור של טכנולוגיה ושזה נראה טוב מאוד. על חלק מהדברים הייתי מוותר (חוגת הווליום כמשטח מגע) אבל הסך הכולל משובח ונהנה גם ממסך גדול יותר בדגם זה. המרווח מצוין לארבעה בוגרים שלא להגיד מגודלים ותא המטען גדול ומתוכנן נכון.
בצד הדינאמי של המשוואה, יכול יצרן אירופי וותיק לכווץ את שריריו ולהראות מה הוא יודע. ובפעם האחרונה שבדקתי אאודי נופלת בדיוק לתוך הקטגוריה הזו. של יצרן אירופי וותיק כן? התחושה המוצקה הנעימה שהיא מייצרת כבר מהרגע הראשון ברורה לחלוטין. המתלים מכויילים כאן בחוכמה ומציגים נוחות טובה למדי במהירות עירוניות. עדיין יש בה את הקשיחות הנכונה במהירות בין-עירונית כך ששם הנסיעה שקטה ונעימה הרבה יותר. ההגה מדויק גם אם קל מאוד והבלמים, לינארים יחסית. יחסית למה? יחסית למכוניות חשמליות שתולות בבלמיהן גם דרישות מחזור אנרגיה אלא מה.
והיכולת הזו להיות מדויק ולשמור על קור רוח, חשובה מאוד עם תוספת כוח והספיק משמעותית כל-כך. זה לא שמדובר בתאוצה שומטת לסתות, זו בהחלט תאוצה חזקה, אחידה מאוד. אאודי Q4 אי-טרון הפכה למכונית נמרצת למדי. תאוצות הביניים מרשימות ועושה רושם שסופן אינו נראה באופק.
בלילה אחד ספציפי, בכביש שאין לי שום אינטרס לחשוף אותו, יחידת ההנעה החשמלית דחפה אותנו למהירויות שהשתיקה יפה להן. מבלי לשים לב כמעט. האאודי החשמלית הזו החלה מעופפת מפנייה לפנייה מבלי להתרגש מהקצב בין אם בקו הישר או בעיקולים המהירים באותו המקום. היכן שהאספלט היה גלי, החל מתגלה מעט חוסר ריסון. אבל רוב הזמן, הביצוע של האאודי היה מצוין. עגול, יעיל, מהיר וסופר בטוח.
עם כל-כך הרבה קג”מ בגלגלים האחוריים קצת מאכזב לגלות שבקרת היציבות לא מתנתקת לחלוטין. במצבה המאולחש היא מאפשר משחקי “חצי נעילה” תמימים במהירות משתנה. מספיק בשביל לגרום לך לחייך בדרך הביתה באיזו פינה שוממת.
בשורה התחתונה נציין את צריכת החשמל שעמדה בתנאים מעורבים על 5.8 קוט”ש/ק”מ. זה אמור להתבטא בטווח של 475 ק”מ. אולי לא תואם ל-560 המוצהרים אבל סופר מכובד לתנאי המבחן הלא תמיד הגיוניים. ואם נדמה לך לקראת סוף מבחן אאודי Q4 אי-טרון שמדובר ברכב מוצלח למדי, אתה לא טועה. עד כמה שרכבים חשמליים יכולים להיות מוצלחים לטעמנו כן?!
את הקלף האחרון שומר אאודי Q4 אי-טרון לשורת המחיר. 320,000 שקלים הם מחיר אטרקטיבי למדי בסביבת הפרימיום בה הוא פועל. זה רכב מאוד פרקטי מצד אחד ומאוד נעים מהצד השני. רק עשה טובה, תבחר בצבע נורמלי, גם ככה קיץ ושחור זה אולי מרזה, אבל גם מחמם מאוד.
אאודי Q4 אי-טרון 45 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 285 כ”ס, מומנט: 55.6 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 276 ס”מ, משקל: 2,070 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.7 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.9 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 320,000 שקלים