אאודי A5 החדשה המחליפה את ה-A4 היוצאת לגמלאות אחרי 30 שנות ייצור היא הרבה יותר מעוד החלפת דגם ושינוי שם. ה-A5 מסמלת שינוי אסטרטגי עבור היצרן הגרמני, שנאלץ להתאים את עצמו לשוק המשתנה במהירות – הן בשל העדפה הולכת וגדלה של הצרכנים לרכבי פנאי, והן בעקבות המהפכה החשמלית בענף הרכב.
אאודי A5 החדשה היא חלק מדור חדש של דגמים המבוסס על פלטפורמות חדשות. בניגוד לעבר, כשסדרת A5 הייתה בעיקר גרסאות מרכב ספורטיביות, קופה, קופה 4 דלתות וקבריולה מעוצבת. כעת היא הופכת למכונית המרכזית של אאודי בקטגוריית משפחתיות הפרימיום, כשהיא מוצעת בגרסאות ספורטבק ואוואנט שימושיות בעלות 5 דלתות.
המשפחתית החדשה של אאודי מבוססת על פלטפורמת ה-PPC החדשה של אאודי, המיועדת למנועי בעירה פנימית ולגרסאות היברידיות, ומידותיה, לעומת ה-A4 היוצאת, גדולות יותר בכל ממד: תוספת של 6.7 ס”מ באורך, 1.3 ס”מ ברוחב, 5.6 ס”מ בגובה ו-6.3 ס”מ נדיבים בבסיס הגלגלים. בעולם היא מוצעת במספר גרסאות הנעה, אך נכון לעתה בישראל כיוון שהנישה הולכת ומצטמצמת היא משווקת עם יחידת הנעה אחת וברמת גימור אחת, עם תג מחיר של 363 אלף שקלים.
התרשמות ראשונית
ניכר שאאודי הצליחו לשמור על הקו העיצובי המזוהה עם המותג, למרות לא מעט שינויים שהופכים את המכונית למודרנית יותר. בחזית הותקנה שבכה קדמית גדולה ונמוכה, ולצידה יחידות תאורה צרות הנמתחות לאחור. מכסה המנוע ארוך ונמוך יחסית, מה שמקנה למכונית החדשה מראה ספורטיבי. אותו מראה ספורטיבי ממשיך גם בפרופיל הצד בזכות צללית הספורטבק, שמותחת את השמשה האחורית לאחור. עוד במסגרת המודרניזציה, ה-A5 החדשה זכתה לידיות פתיחת דלתות סטאטיות עם לחצן חשמלי. חישוקי הגלגלים, בקוטר 18 אינץ’ המגיעים במפרט המקומי נראים צנועים ביחס למרכב המכונית.
מאחור ישנה כמיטב האופנה יחידת תאורת לד אחת לאורכו של תא המטען, והיא כוללת תאורה דינאמית לכל עם טכנולוגיה שמסוגלת להתריע את הנהגים מאחור בעת הצורך. הכנפיים האחוריות רחבות יותר מקו החלונות באופן נאה לטעמנו ובתחתית הפגוש מבצבצים זוג פתחי מפלט נאים – מחזה שהופך לנדיר בשנת 2025.
כניסה לתא הנוסעים חושפת את העידן החדש של אאודי. העידן הזה כולל תא נוסעים טכנולוגי ומודרני יותר, בו מסך המולטימדיה חבר ליחידה אחת ארוכה ומקומרת עם לוח המחוונים. זה נראה מודרני אך בתנוחות ישיבה מסוימות גלגל ההגה הגדול בעל ארבעת החישורים עלול להסתיר חלק מהמסך הרחב. מול הנוסע שליד הנהג הכנה למסך נוסף אופציונלי. זהו עיצוב זהה כמעט לחלוטין לזה שפגשנו גם ב-Q5 היושבת על אותה פלטפורמה. עוד אלמנט שנתקלנו בו בהשקה של ה-Q5 ומופיע גם ב-A5 הוא פד השליטה על המראות, בתאורה וזיכרונות המושבים שמותקן ליד ידית הפתיחה של דלת הנהג. זה משאיר פחות מקום לברך שמאל ודוחק את פקדי החלונות, השימושיים יותר לאחור, למקום קצת פחות נגיש. סידור מבלבל ופחות מוצלח לטעמנו.
מעבר לכך זו אאודי כמו אאודי. איכות החומרים הטובה, שילוב הצבעים המוקפד, המושבים נוחים ומתכווננים באופן חשמלי כשהם מספקים תנוחת ישיבה טובה ותמיכה טובה לגב התחתון ומשלימים מרחב שנעים מאד לשהות בו. שלוש נקודות שראויות לביקורת: תריסי המזגן נראים נהדר אך המנוף המסיט את כיוון האוויר נראה שברירי וזול ביחס לשאר תא הנוסעים. גג השמש מציג טכנולוגיה עדכנית בו השמשה הופכת משקופה ל”חלבית” באופן אלקטרוני, אך זה עדיין לא מונע לחלוטין מחום השמש לחדור פנימה. ואם כבר דיברנו על חום השמש – ברמת המחיר הזו בשנת 2025 כדאי לספק גם מיזוג במושבים.
איכות החומרים הטובה ממשיכה גם למרחב מאחור. מרחב הרגליים לזוג נוסעים מספק הודות לבסיס גלגלים נדיב הנושק ל-2.9 מטרים, אך ראשם של נוסעים גבוהים, במידה וישבו זקופים, עלולים לפגוש בגג המשתפל לאחור. הנוסע השלישי יאלץ לחלוק מקום לכפות רגליו עם הנוסעים שלצידו עקב תעלת גל הינע גבוהה למדי עבור גרסאות הקוואטרו הבכירות. כפיצוי ישנה שליטה נפרדת על בקרת האקלים. לתא המטען ישנה כאמור דלת חמישית, הנפתחת חשמלית, מה שמספק פתח הטענה גדול ושימושי עם נפח טוב, אך לא עצום כמתבקש ממידות המכונית, של 445 ליטרים.
בתנועה
הגרסה המשווקת בישראל מונעת על ידי מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטר המפיק 204 כ”ס בטווח שבין 4,300 – 6,000 סל”ד. שיא המומנט העומד על 34.6 קג”מ מגיע, כמקובל במנועי הטורבו של הקבוצה, מגיע בסל”ד נמוך יחסית של 2,000 סל”ד. בגרסה המשווקת בישראל כח המנוע עובר לזוג הגלגלים הקדמיים בלבד דרך תיבת ההילוכים כפולת מצמדים בעלת 7 יחסי העברה. יחידת ההנעה הזו מספקת ביצועים טובים, ובשום שלב לא נרשם מחסור בכח במהלך המבחן. אם תרצו לתרגם זאת למספרים: 7.8 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש בדרך למהירות מרבית של 248 קמ”ש.
נוחות הנסיעה בעיר טובה, וה-A5 מתגלה כמכונית שמכוילת יותר לנוחות מאשר לספורטיביות. זאת למרות מידות הצמיגים עם חתך צמיג 45. כאשר מגבירים מהירות השקט בתא הנוסעים נשמר הודות לבידוד רעשים טוב, וה-A5 מתגלה כמכונית שנוח לגמוע איתה מרחקים ארוכים. אאודי מצהירים כי מדובר במכונית בעלת עיצוב ספורטיבי ונזהרים מלדבר על התחושות. במידה ואתם מחפשים מכונית ספורטיבית, נספר לכם כי ה-A5, לפחות בגרסה המשווקת בישראל, אינה מספקת את התחושות האלו. הרכות היחסית התורמת לנוחות הנסיעה הטובה אינה מייצרת את המיידיות הנדרשת בכניסה ולפניה ובמהלכה, אך חשוב לציין כי הבטחון הגבוה מאחורי ההגה נשמר גם במגבלות האחיזה. עם זאת, נהגנו ברכבים אחרים של הקבוצה שסיפקו תחושה מהודקת יותר, גם בתצורת קרוסאובר רחמנא ליצלן. בתום מבחן הדרכים צריכת הדלק עמדה על כ-11 ק”מ לליטר.
מהפך בגישה
אאודי A5 החדשה מציגה עיצוב חיצוני מרשים, תא נוסעים איכותי וטכנולוגי ומנוע טורבו-בנזין שמספק ביצועים טובים, כשהיא מצרפת לכך רמה גבוהה של נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים. מנגד נציין כמה פספוסים עבור רכב בטריטוריה היוקרתית כמו מיקום לא מוצלח של חלק מהפקדים, גג שמש שאינו מונע חדירת חום ומושבים שאינם מציעים חימום או אוורור. בשורה התחתונה, אאודי A5 היא מכונית משפחתית פרימיום שתספק את אוהבי הסגמנט גם בכל הקשור למראה, החזות והנוכחות, לפחות כל עוד הם לא מצפים לחוויית נהיגה ספורטיבית כפי שאותו עיצוב מצליח לשדר.
אאודי A5 40TFSI – תעודת זהות
מנוע: 1,984 סמ”ק, טורבו בנזין, הספק: 204 כ”ס ב-4,300-6,000 סל”ד, מומנט: 34.6 קג”מ ב-2,000-4,000 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 יחסי העברה. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 289 ס”מ, משקל: 1,695 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.8 שניות, מהירות מרבית: 248 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.5 ק”מ לליטר, מחיר: 363 אלף שקלים