בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי דרמטי בשוק הרכב המקומי. אם עד לפני זמן לא רב היה נדיר לראות במחוזותינו גרסאות קצה (AMG, למשל) למכוניות היוקרה ה”רגילות”, היום כבר יש לפרארי ואסטון מרטין אולמות תצוגה מקומיים, ובקרוב גם בנטלי תצטרף אליהן.
כן, חברת ‘אורכיד ספורטס קארס’ – יבואנית פורשה – הודיעה באופן רשמי כי בשנת 2018 תתחיל בשיווק מקומי של כל מגוון הדגמים של היצרנית בישראל, כאשר אולם התצוגה הראשון צפוי להיפתח בהרצליה-פיתוח.
אז לכבוד הגעת המותג המיוחד הזה לישראל, הנה כמה דברים שחייבים לדעת על בנטלי.
מי בכלל שמע על הלה-מאן?
בנטלי ידועה בתור יצרנית עם היסטוריה משמעותית בלה-מאן, אבל מפתיע לגלות שהמייסד וולטר אוון בנטלי (W.O. Bentley) לא כל כך התעניין במרוץ הצרפתי, שבשנים ההן היה רק בתחילת דרכו. ב-1923 שני לקוחות של החברה (ג’ון דאף ופרנק קלמנט) ביקשו ממנו לתמוך בניסיון שלהם להשתתף במרוץ, לבסוף הוא הסכים ובאותו השנה הצמד זכה במקום הרביעי. שנה מאוחר יותר הצמד רשם נצחון ראשון עבור בנטלי בלה-מאן עם הבנטלי 3 ליטר ספורט.
מאז היצרנית השתתפה באופן רציף בלה-מאן ורשמה ארבעה נצחונות רצופים בין השנים 1927-1930. במרוצים של 1928-1930 נהג וולף ברנאטו, מבעלי החברה, ועד כמה שידוע לנו הוא עד היום הנהג היחיד שזכה במקום הראשון בלה-מאן בכל פעם שהשתתף במרוץ.
73 שנה, לך תזכור
אחרי הנצחון של 1930 בנטלי הודיעה ש”למדה מספיק על מהירות ואמינות” ושהיא פורשת מהלה-מאן. באותן שנים החברה, שנוסדה רק ב-1919, נמצאה בקשיים כלכליים – ואולי זו הסיבה האמתית לפרישתה מהמרוץ. בכל מקרה, כמה שנים לאחר שפולקסווגן רכשה אותה בבנטלי הוכיחו לנו שעדיין יש להם את זה ובשנת 2003 רשמו נצחון שישי במספר בלה-מאן עם ה’ספיד 8′.
זה קרה 73 לאחר הנצחון האחרון של בנטלי בלה-מאן – וזה הפער הגדול ביותר בין נצחונות בהיסטוריה של המרוץ. באופן מעניין, קצת כמו בנסיון הראשון ההוא, בשנה לפני שעלתה לפודיום במקום הראשון, ה’ספיד 8′ סיימה במקום הרביעי.
בנטלי לא ידעה שרולס רויס קונה אותה
בעקבות אותם קשיים כלכליים שהוזכרו קודם נעשו מגעים לרכישתה ובשנת 1931 השלימה חברה בשם ‘בריטיש סנטרל אקוויטבל’ את רכישת החברה. רק לאחר סיום כל ההליכים וחתימת חוזה העסקה קשוח מול מייסד בנטלי התגלה כי מדובר בחברת קש שהקימה רולס-רויס המתחרה.
ב-1935, כשהסתיים החוזה שחתם עם רולס רויס, בנטלי עזב את החברה והצטרף ללגונדה (שלבסוף נרכשה ע”י אסטון מרטין) ויוחסה לו האמירה כי הן “מכוניות בנטלי בלי הסמל”.
תספרו את הנוצות
מאחורי הסמל של בנטלי יש סוד מעניין. מאיפה הגיעה ה-B לא קשה להבין, אבל בפעם הבאה שאתם נתקלים בסמל של בנטלי, שווה לעצור ולספור את הנוצות. צד שמאל יכיל באופן מסורתי פחות נוצות כשמספר הנוצות השתנה לאורך ההיסטוריה מדגם לדגם. בקונטיננטל החדשה יש 9 נוצות משמאל לסמל ו-10 נוצות מצידו הימני, לדוגמה.
קחו את הזמן
בנטלי מתגאה בכך שזמן הייצור של המולסאן החדשה הוא אחד מהארוכים בתעשייה. זה לא בגלל שהחבר’ה במפעל זקוקים להפסקות ארוכות, אלא כמובן כי מדובר במכונה שחלקים רבים בה מורכבים באופן ידני ומדוקדק עד לעצם היום הזה. 399 שעות לוקח ל-144 אנשים לייצר מולסאן אחת, מתוכן בערך 200 שעות מוקדשות לתא הנוסעים, 5 שעות מתוך אלה נדרשות לריפוד גלגל ההגה בלבד.