אפשר להגיד את זה כבר עכשיו, סיטרואן ברלינגו החדש הוא אוטו מעניין מאוד. ואפילו מושך בדרכו שלו. במסגרת ההשקה הוצגו לפנינו גרסאות הנוסעים שלו ואלו עושות צעד גדול מהכיוון המסחרי לכיוון המשפחתי.
יש המון היגיון ברכב מרווח וגבוה שכזה לצרכים של משפחה מודרנית. וזה עוד בגרסת ה-M מבלי לדבר על גרסת ה-XL עם בסיס הגלגלים הגדול יותר. כבר בגרסה הזו המרווח מצוין, נפח הטעינה אדיר והורסטיליות מבלבלת.
אפשר לקחת את המושבים לדוגמה, שכל אחד מהם מתקפל, או הופך לשולחן וא סתם מתכוונן בכל צורה ואופן. אפשר לקחת את עשרות תאי האחסון, מגירות, מדפים ושקעים שפזורים בתא הזה, מציעים בעצמם כמעט 200 ליטרים של אחסון.
עוד משהו שברור עוד לפני ההנעה זו קפיצת המדרגה העיצובית. אם מבחוץ אפשר סיטרואן ברלינגו החדש לוקח את השפה העיצובית העדכנית של סיטרואן ומיישם אותה בהצלחה על המראה הקופסתי, מבפנים זה מרשים עוד יותר.
העיצוב מצליח להיות צעיר, מודרני, מושך. ברכב שבבסיסו הוא מסחרי כן? מסך הפיקוד, לוח השעונים, פתחי המיזוג, בורר מצבי התיבה האוטומטית, המדפים העיליים החצי-שקופים, אלו רק חלק מהדברים שגורמים לתא הנוסעים של סיטרואן ברלינגו להרגיש כמו חוויה.
על הכביש הסיפור דומה. סיטרואן ברלינגו החדש מצליח להרגיש קצת יותר כמו ‘פרייבט’ מקודמו. התנהגות הכביש טובה מאוד, למרות זוויות הגלגול הברורות וההגה שלא ממש מדויק במרכז. הביצועים טובים למדי, וגם מנוע הדיזל וגם זה המונע בנזין מרגישים מעודנים למדי.
הבנזין הנבחן היה 1.2 ל’ מוגדש עם שלושה ציל’ ו-110 כ”ס שיוצע גם בגרסת 130 כ”ס. הוא שודך לתיבה ידנית בעלת 6 הילוכים הרגיש נעים למדי והעניק ביצועים טובים. הדיזל נותן קונטרה רצינית בכל הקשור לגמישות. המנוע בוא נסענו 1.5 ל’ מוגדש עם 130 כ”ס (קיים גם עם הספקים של 75 ו-100 כ”ס) מפיק 30.6 קג”מ כבר מ-1,750 סל”ד. הנתון הזה יחד עם תיבה פלנטרית עם 8 הילוכים המחולקים נכון, מתבטאים ביחידת הנעה סופר גמישה. החיסרון? קצת יותר רעש, בכל זאת דיזל.
מבחינת הנוחות הברלינגו מרגיש טוב יותר על גלגל ה-16 אינץ’ מאשר על ה-17 אינץ’ (איתם הגיעה גרסת הדיזל). אבל בכל מקרה מבחינת נוחות ועידון, בעיקר בגלל רעשי דרך והתהודה של החלל הגדול, סיטרואן ברלינגו עדיין לא יכול להתחרות מבחינה הזו במשפחתית טובה. גם איכות ההרכבה והחומרים הלא מרשימים, מסגירים את המקור או הייעוד…
וזה חושף למעשה את מה שקורה מתחת לעור החדש של סיטרואן ברלינגו. הוא בנוי על שילוב בין שתי פלטפורמות. מלפנים יש את ה-EMP המודולרית שאפשר למצוא ב-308 לדוגמה. זה נותן אפשרות להשתמש ביחידות הנעה מודרניות, אביזרי בטיחות מתקדמים (שעובדים בצורה יעילה ומרשימה) וגם קיצוץ בעלויות פיתוח. מאחור אפשר למצוא את פלטפורמת RG5, ירושה מהברלינגו הקודם, כזו שמאפשרת רצפת מטען שטוחה ושמירה על יכולת ההעמסה שדרושה במכונית כזו.
כך שהברלינגו החדש מרגיש מאוד מתקדם ומודרני מחד, עולה בעשרות מונים על המוכר בתחום מכל בחינה, אבל עדיין קשור ומחובר לתחום המסחרי.
אבל רגע, פלטפורמת EMP מלפנים? אני רץ (טוב נו, הולך מהר) אל אחראי פיתוח השלדה של סיטרואן ושואל אותו: “טל מי, יא בראדר פרום אנות’ר מאדר, זה אומר שאפשר לשים כאן את כל מכלולי ההנעה של ה-308GTI ?”
“כן יא אח על מלא”, הוא עונה. “בגדול לא אמורה להיות בעיה, גבר”.
אוקיי, זה נשמע מעניין וכבר קרוב יותר לתחומי העניין שלנו כאן באוברדרייב. בואו נראה. אז מנוע ה-1.6 ל’ המוגדש של ה-GTI נכנס לכאן בלי בעיה. ואותם הדברים אמורים על תיבת ההילוכים הידנית, המתלה הקדמי בכללותו לרבות הגלגלים הקדמיים והמערכת הבלימה אדירת המידות.
התוצאה תהיה קצת כבדה יותר, כי הגוף של הברלינגו החדש כבד יותר מזה של ה-308. עכשיו יגיד הקורא החד – הפערים בין יכולת הציר הקדמי לטפל בעומסים מול קורת המתח הפשוטה מאחור עם הצמיגים הצרים יותר) הם משהו שיהפכו את ההתנהגות של השטענז הזה לסכנת נפשות.
בדיוק! ככה אנחנו אוהבים את המכוניות שלנו, עם יד על הלב, מכונית שלא מנסה לחסל אותך מדי פעם היא קצת משעממת לא? זו יכול להיות הסליפרית האולטימטיבית. כזו ששומרת על היעילות של המרכב המקורי ומוסיפה לו הרבה מאוד פלפל ועניין. מי שרוצה עוד כוח וגם עוד משיכה, יכול לחכות שסיטרואן יציגו את גרסת ההנעה הכפולה, שתניע את הגלגלים האחוריים בעזרת מנוע חשמלי. כן מסחרית קטנה ספורטיבית-היברידית, עם הנעה כפולה ויותר מ-300 כ”ס. זה מתחיל להישמע מעניין מאוד. איפה חותמים?
סיטרואן בלינגו החדשה תגיע לישראל באמצע 2019 ככל הנראה עם שלל גרסאות שכולן אמורות להיות מצוידות גם במערכות הבטיחות המתקדמות העדכניות. המחיר עומד לעלות. באירופה הברלינגו החדש יקר ביותר בכ-2,000 יורו לעומת קודמו. בארץ זה יתבטא בעליה של בין 10 ל-20 אחוז בחיר. אבל כרגע זה לא ממש מעניין אותנו. צריך רק לראות אם סיטרואן ירימו את הכפפה וייצרו ברלינגו GTI או שמישהו כאן בארץ יצטרך לעשות את זה. כל מה שצריך זה GTI אחת אחרי טוטאל-לוסט ולחכות לאמצע 2019.
נתונים: דיזל טורבו,1,499 סמ”ק, 130 כ”ס ב-3,750 סל”ד, 30.6 קג”מ ב-1,750 סל”ד, 1,460 ק”ג, כ-23 ק”מ/ל’ (יצרן), מחיר (משוער ל-XTR): 165,000 שקלים