הדור הקודם של מרצדס C63 AMG הוא אחד הרכבים החשובים ביותר שהוציאה חטיבת הביצועים של מרצדס. הוא דגם מוצלח, נערץ ונמכר. יותר מ-40,000 יחידות מה-C63 הקודמת נמכרו במרוצת השנים – מספר לא מוכר שסופרי האפונים בחטיבת AMG פשוט לא מכירים מדגמים אחרים.
אז הדור החדש של ה-C63 הוא חשוב – חשוב לנו אוהבי הרכב לראות אם ממשיכת דרכה של מכונית הקאלט ההיא היא ממשיכה ראויה. וחשובה למרצדס – האם הקהל יגיב באותה חיבה גם לחדשה ויצרוך אותה באותו הקצב שהיא צורכת צמיגים לדוגמא.
כן, הצמיגים הן עניין עם המכונית הזו בדיוק כמו שהם בכל מכונית מכוונת ביצועים אחרת. מהר מאוד מצאנו את עצמנו מחסלים סט צמיגים שלם ותוהים כמה מאופק אפשר להיות עם מנוע כזה ששולח הרבה קג”מ לגלגלים האחוריים – מה הסיכויים שסט חדש יחזיק יותר מכמה ימים, או כמה דקות… דורשת איפוק המכונה הזו.
מעבר ל-C
הדור החדש של מרצדס C63 AMG שונה לחלוטין מהדור הקודם. אבל ההבדלים לא נובעים רק מההתקדמות המתבקשת ומהיותו חלק מהדור החדש של משפחת ה-C. זה שינוי, שורשי, עמוק יותר. שינוי שמציב עולם חדש מול עולם ישן. להתראות V8 אטמוספרי גדול נפח ושלום V8 כפול מגדשים מתוחכם.
אם מנוע ה-V8 כפול המגדשים בנפח 3,982 סמ”ק מזכיר לך את יחידת הכוח של ה-AMG GT זה לא מקרה, מדובר באותו המנוע, עם הבדלים בסוג עוקת השמן. וזה חתיכת מנוע. שני המגדשים נחים בין שתי גדות הצילנדרים – זה אמור לחסוך גם מקום וגם לקצר את הסעפות שלהן. המטרה – אריזה קטנה יותר ותגובות דוושה מהירות ונטולות השהייה. הכוח עובר אל הגלגלים האחוריים דרך תיבת ה-MCT המוכרת של AMG (עם שבעה יחסי העברה) ומחולק בינהם באמצעות דפרנציאל מוגבל החלקה מכאני.
מה עוד אפשר למצוא כאן? די הרבה. כל מה שקשור לאיך שהאוטו הזה מאיץ, פונה, סופג או בולם – לא קשור לסתם C מהשורה. הרכיבים ב-AMG ייחודיים רק לה וזה כולל את רכיבי המתלה העבים והאיכותיים יותר ואת הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה המכאני. יש כאן גם דיסקים אדירים מאווררים ומחורצים מלפנים ומאחור וכל זה יושב על ארבע גלגלים בקוטר 18 אינץ’ עם צמיגים במידות 40\245 מלפנים ו-40\265 מאחור.
כל הטוב הזה שוקל 1715 ק”ג – 15 ק”ג פחות לעומת הדור הקודם. מעניין ואם כבר אנחנו מזכירים את הדור הקודם – בוא נסתכל רגע על נתוני הביצועים. המנוע החדש מפיק 476 כ”ס ב-5,500 סל”ד ו-66 קג”מ ב-1,750 סל”ד. המנוע הקודם הוציא 457 כ”ס ב-6,800 סל”ד ו-61 קג”מ ב-5,000 סל”ד.והנה כל ההבדל בשורה אחת – יש כאן את כל מה שצריך לדעת על ההבדלים – האחד צריך סל”ד ורץ גבוה יותר בשביל להגיש את הכוח שלו – השני זמין כמעט מאפס.
מהוגן
רק מביני דבר ידעו ששמת 705,000 שקלים על האוטו הזה. הוא לא טורח לצרוח את היכולת שלו מבין קווי העיצוב. יש כאן כמובן רמזים ברורים מאוד מלפנים (כנפיים רחבות יותר) ומאחור ( ארבע סופיות מדומות לאגזוז) וכיתובים ברורים אבל אם לא תחפש אותם המכונית הזו יכולה להראות כמו עוד C סופר מאובזרת.
וכמו כל C החוויה הראשונה כאן היא של הידור מאופק ואיכותי. תא הנוסעים מרווח ונעים למדי. יש כאן את כל מה שאתה מצפה למצוא בסדאן קטנה עם מחיר ענק. הכיסא תומך ונוח, תנוחת הישיבה נוחה – גם אם לא נמוכה מספיק לטעמי. איכות הבניה טובה וכך גם איכות החומרים ואני רק תוהה למה אין כאן את גימור הקרבון המופלא שראיתי במכוניות דומות מעבר לים. אז אחרי שגמרת להתאים את צבע תאורת הלד למצב הרוח שלך אפשר לגשת לסיבה האמיתית למסיבה הזו.
לחיצה על מתג ההנעה מעירה את ה-V8 עם נביחה ברורה ועליה עצמאית בסל”ד. אני כאן הוא מודיע לך. אטמוספרי או טורבו – V8 זה עדיין V8 והצליל ברור וממלא את תא הנוסעים וחלק ניכר מהרחוב. מתג מאחורי ההגה נמשך למטה, האות D מבליחה במסך ואתה מגלגל את ה-AMG הזו החוצה ברעם קל אבל ברור מהאגזוז.
אפשר להגיד הרבה דברים עכשיו אבל האמת היא שמה שמעניין זה רק דבר אחד. לחיצה על כפתור בקונסולה המרכזית מבטל את בקרות לחלוטין וזה הזמן לבדוק את ההשפעה של המנוע האדיר הזה על הגלגלים האחוריים. כן, אין בעיה לקרוע את האחיזה מאחור בקלות – אחרי הבדיקה הקטנה הזו אפשר להתחיל לחפש את שאר הדברים.
אחד הדברים הבולטים ביותר זו נוחות הנסיעה הטובה יחסית למידות הצמיגים והייעוד במצב קומפורט. זה לא שזו מכונית שיודעת להעלים את האספלט – היא משדרת אותו ומגיבה אליו לא תמיד בצורה נוחה או שקטה. אבל בהשוואה למצבים הקשים יותר של המיתלים מצב נוחות הוא היחידי שרלוונטי לרוב הכבישים שלנו. ואם נגענו במצבים ואפשרויות – יש כאן המון כאלו. יש גם מצב אישי אותו ניתן להתאים לפי רצונותיך – לרוב הכבישים שלנו בזמן נהיגה ספורטיבית מתאים הכיוון הבא: מנוע בעוצמה מלאה, גיר במצבו הידני, מיתלים על קומפורט ובקרות מנותקות.
חוליגן
AMG עבדו לא מעט על השלדה והכיול כאן והסיבה ברורה. המכונית הזו עומדת מול אמת המידה, ב.מ.וו M3 ובשביל להתחרות בזו, לא מספיק מנוע סופר מתוחכם צריך גם יכולת פנייה טובה. כי מנוע יש כאן, כמה שאתה רק צריך. התגובות מהירות וחזקות מאוד. זה מנוע בשרני, כזה שמפיק כוח משמעותי מסל”ד נמוך למדי ודוחף עוד ועוד כוח לגלגלים עד למנתק ב-6,800 סל”ד. הוא מטפס מהר וחלק למעלה אבל הוא לא באמת צריך את זה. הכוח שם, עבה ונוכח לאורך כל טווח הסל”ד. הוא גם נשמע טוב מאוד ולמרות שמרצדס הנדסו כאן גם את הצלילים בדיוק מימלטרי – זה לא מרגיש ככה, הוא חי, אמיתי וטיבעי. פס קול משובח שמלווה אותך ל-100 קמ”ש תוך 4.1 שניות ואם תסיר את המגבלה כל הדרך ל-290 קמ”ש.
התיבה מהירה למדי, במצב ידני נותנת לך שליטה מלאה במצב הרגיל ההעברות חלקות ונעימות למדי. זו לא תיבה שיכולה להתחרות בקצב של כפולת מצמדים טובה אבל מצד שני היא לא ממש מרגישה כמגבלה. אם יש משהו שיפריע לאניני גז זו תגובת הדוושה – ישנה השהייה, קלה אבל קיימת, בזמן הלחיצה על הדוושה וזה מפריע כשאתה רוצה להיות מדויק עם כל הכוח שיש למנוע הזה להוריד אל האספלט.
משאר הבחינות אין כל כך בעיות בין ה-AMG לחומר השחור. היציבות הכיוונית משובחת, הנכונות להיכנס לפניה גבוהה והזנב מטפל בעומסים בצורה מעוררת השתהות כשהדיפרנציאל הננעל שולח אותך מהפניה אל הישורת הבאה. זו לא מכונית עם התנהגות פרועה בכלל. תגובות השלדה טובות (עם נטייה ברורה לתת היגוי קל במגבלות), ההגה מדויק והיא בהחלט מייצרת הרבה אחיזה מכאנית. גם על צמיגים גמורים וחלקים לגמרי היא המשיכה להפתיעה עם יכולת טיבעית גבוהה מאוד שלא נסמכת רק על מידות הצמיגים ואיכותם. הבלמים הראו יכולת טובה, תגובה לינארית לדוושה וללא סימני דעיכה.
תלונות? ההגה. הוא מדויק מאוד, אבל חסר משקל בכל מצב ואם אתה מאלו שאוהבים להגזים קצת עם מהירות הפנייה, לייצר פרובוקציה ולשלוח את הזנב לטייל לרוחב הכביש – תגלה שהוא לא ממש ברור בזמן נעילה נגדית, גם. קשה מאוד להבין אותו בשלב הזה וכאן – כמו גם בנהיגה שפויה יותר, אתה מקבל יותר פידבק מהמושב ומהרצפה ופחות מההגה. בצורת שימוש כזו – מרצדס C63 AMG לא רק מחסלת צמיגים בקצב גבוה אלא גם דלק – מחשב הדרך הראה נתון של 5.6 ק”מ לליטר שהשתפר מעט ל-6.6 ק”מ\ל’ אחרי שיוט נינוח.
מזומן
גופה של ה-C אינו שקול לעורו של כבש אבל מתחת מסתתר בהחלט נמר. הלוק המהוגן אורז בתוכו עדיין מכונית שרירים בסגנון גרמני – עתירת טכנולוגיה ויכולת – לא סופר רהוטה ומדויקת שמפצה על זה עם עוצמה אדירה מהמנוע. אם תשאל אותי – אני מעדיף את ה-V8 הישן בלי לחשוב פעמיים. אין הרבה דברים דומים למנוע רב ציל’ ונפח שמתדפק על 8,000 סל”ד. אבל העולם חי עמוק במנועי הטורבו (וגם בתיבות האוטומטיות) ומספיק להתסתכל על הליין-אפ של פרארי או על הגריד בכל מירוץ פורמולה 1, בשביל להפנים את העניין הזה.
בשורה התחתונה ה-C63 הזו, כמו קודמתה נותנת משהו שונה וייחודי אפילו בתוך הסגמנט המצומצם שלה. סדאן כוחנית, שמעשנת צמיגים ללא כל מאמץ ברגע אחד, טורפת כבישים ברגע אחר ואז חוזרת להיות מרצדס C קלאס, כזו שמשייטת בצורה נעימה יחסית על הכביש, מלאה במערכות בטיחות ששומרות על הנתיב ובולמות ומאיצות בשבילך את הרכב. את הדואליות הזו אין הרבה מכוניות שיודעות להציג והדואליות הזו הופכת אותה למכונית מיוחדת – כזו שראויה להמשיך דרכה של ה-C63 המקורית.
נתונים: 3,982 סמ”ק, 476 כ”ס ב-5,500 סל”ד, 66 קג”מ ב-1,750 סל”ד, 1,715 ק”ג, 705,000 שקלים