השנים היפות של מנגנון ההומולגציה במרוצים הניבו לנו כמה מהאגדות המוטוריות הנחשקות שידע העולם. אחת מאותן אגדות היא לנצ’יה סרטוס HF סטרדלה שמוצעת כעת למכירה פומבית ברשת.
בשנות ה-70′ עדיין לא היו קשרים עיסקיים בין סדנת ברטונה ללנצ’יה, והבוס ברטונה רצה לשנות זאת. הפולביה של לנצ’יה כבר התקרבה לסוף דרכה, וברטונה ניסה לתפוש את תשומת הלב של היצרנית כדי למלא את החלל שבדרך. בהיחבא, הוא עיצב קונספט נוסע (ובעל עיצוב מהמם, כמובן) סביב מכלולים של לנצ’יה פולביה.
הסיפור מספר שברטונה חשף בעצמו את המכונית ללנצ’יה קצת לפני תערוכת טורינו. המכונית הייתה כל כך נמוכה שהוא פשוט חלף על פני השער והשומרים בכניסה, ועל כך (בכל זאת, דפק כניסה מרשימה…) זכה לתשואות מכל עובדי לנצ’יה שהיו באזור. הדרך לשיתוף הפעולה בין ברטונה ללנצ’יה נסללה מהר מאוד, וכבר בטורינו 1970 המכונית הוצגה לקהל כלנצ’יה סטרטוס זירו קונספט.
לנצ’יה החלה מיד בפיתוח מעשי למכונית, כאשר הכוונה הייתה להשתתף איתה במרוצי הראלי כמובן. מתחילת הדרך בנו בלנצ’יה על מנוע ה-V6 של פרארי דינו בתור יחידת ההנעה של הדגם, אך אנזו פרארי לא כל כך אהב את הרעיון. לכן בלנצ’יה ניסו להתאים לה גם את מנועי הפולביה של אותם שנים. לבסוף, לאחר שייצור הדינו V6 הופסק, פרארי הסכים להעביר ללנצ’יה 500 מנועים.
לנצ’יה סטרטוס התגלתה כהצלחה גדולה, עם נצחונות באליפות הראלי העולמית בשנים 1974, 1975 ו-1976. היא גם זכתה בראלי מונטה קרלו שלוש פעמים ברצף בין השנים 1975-1977.
בשנים ההן מנגנון ההומולגציה חייב את היצרניות למכור לקהל הרחב גרסאות מורשות לכביש, ולנצ’יה בהתאם ייצרה 492 מכוניות. אלה צוידו כמובן במנוע ה-V6 בנפח 2.4 ל’ של הדינו, שהפיק כאן 190 כ”ס ו-22.9 קג”מ. לא רע בהתחשב בכך שהקטנטנה הזו שקלה רק 980 ק”ג.
המכונית שלפנינו היא לנצ’יה סטרטוס ה-44 שיוצרה. בעליה שמרו על התיעוד המלא של המכונית – המרכב (מספר 214) הושלם ב-25 ליוני 1974, והמכונית עצמה ירדה מפס הייצור ב-1 ליולי באותה השנה, אך עלתה לכביש רק ב-8 ליולי 1977. הבעלים הראשון נסע בה כ-20,000 ק”מ לאורך שלוש שנים, ואז מכר אותה למי שמחזיק בה עד היום. הוא הוסיף עוד כ-50,000 ק”מ לפני ששלח אותה לאחסון בשנת 1984.
הסטרטוס הזו שמרה על המנוע וכל המכלולים המקוריים, לטענת בעליה לא עשתה בעיות מעולם. הגוף נצבע מחדש, ריפוד המושבים הוחלף, אבל חוץ מזה מדובר במכונית מקורית לגמרי שפשוט נשמרה במצב כמעט חדש, והבעלים מציג שלל בדיקות טכניות שמאששות את מצבה המכאני המצוין של המכונית.
לנצ’יה סטרטוס היא מאותם מקרים בהם הסיפור מאחורי המכונית לא פחות גדול מהמכונית עצמה. פיסת ההיסטוריה הזו מוצעת כעת במכירה פומבית בסכום שעומד על 360,000 דולר. נציין שכאשר התחלנו לכתוב את הכתבה הסכום עמד על 311,000 דולר והמכירה תיסגר בעוד כיומיים. כדאי למהר…