אחרי יותר מעשור בלי טויוטה סופרה – הדור הבא של מכונית הקאלט היפנית יגיע לכבישים ב-2018. בניגוד לדגמים עברו הדור החדש ישתמש בפלטפורמה שנבנתה בשיתוף עם ב.מ.וו ותשרת גם את מחליפת ה-Z4.
המידע לא רב. הנעה אחורית, תהיה גם תהיה אבל לגבי יחידות ההנעה לא כל כך ברור עדיין. יש שמועות על מנועי ארבעה ושישה בוכנות מוגדשים, יש שמועות על שילוב מערכות היברידיות. למרות שהמכוניות של טויוטה וב.מ.וו עתידות להיות שונות מבחוץ מתחת לעור הן יהיו דומות למדי. בכל מקרה אפשר לצפות ששתי היצרניות ייצרו גרסאות קצה לדגמים שלהן כשלזו של טויוטה יהיה, אולי מנוע V6, כפול מגדשים, עם יותר מ-400 כ”ס. רצינו להיזכר קצת בהיסטוריה של טויוטה סופרה – ככה בשביל להעביר את הזמן עד שיוצג הדגם החדש.
דור ראשון: 1978-1981
הדורות הראשונים של טויוטה סופרה התבססו באופן חלקי על דגם הסליקה (וביפן נקראו סליקה דאבל X), ויועדו להתחרות בדגמי ה-Z של ניסאן. הסופרה הראשונה החלה את חייה ב1978, זאת נבדלה מהסליקה במימד האורך (ארוכה יותר ב-12.5 ס”מ מאשר הסליקה), מנועים גדולים יותר ובעלי 6 ציל’ אטמוספרים, ששולבו לגיר ידני בעל 5 מהירויות או אוטו’ בעל 4 מהירויות. פרט מעניין – טויוטה נעזרה גם בלוטוס (כיול שלדה) וגם בימאהה (שיפור מנועים) לצורך בניית חלק מדגמי הסופרה בדור הזה.
בינואר 1979 החלה טויוטה בשיווק הסופרה אל מחוץ לגבולות יפן, בגרסה מאובזרת עם מנוע ה-2.6 ליטרים. כמעט שנה לאחר מכן קיבלה הסופרה עידכון בדמות מנוע 2.8 ליטרים חדש (116 כ”ס 19.7 קג”מ) והצגת גרסת ספורט אופציונלית, עם כיול ספורטיבי יותר, קיט אוירודינמי ועוד. למרות הנתונים הצנועים, עם משקל של 1270 ק”ג האיצה הסופרה ל-100 קמ”ש תוך 10.2 שניות.
דור שני: 1981 עד 1986.
עדיין מבוסס על הסליקה, אבל היצע המנועים ממשיך להתבסס ולהתבדל עם מנועי שישה צילנדרים בשורה (להבדיל מארבעה בסליקה), העיצוב שונה וכולל לראשונה בסופרה (או סליקה-סופרה, או סליקה דאבל X) פנסים נפתחים. ב-1982 נעשה לראשונה שימוש במנוע מוגדש טורבו ששודך לגיר אוטו’ 4 מהירויות והפיק 145 כ”ס.
המנוע החזק בהיצע היה ה-2.8 ליטר, שסיפק כעת 175 כ”ס. אבל זהו לא המנוע הנחשב ביותר בדור הזה – דווקא המנוע הצנום ( 6 ציל’, 2.0 ליטר) שפותח בעזרת ימאהה והפיק 160 כוחות סוס, נחשב למנוע הספורטיבי והנחשק בהיצע. הדור השני התחזק, הוסיף אבזור והשתפר אך עם זאת גם המשקל עלה ל-1361 ק”ג. בגרסת ה-160 כ”ס האיץ הדור השני של הסופרה ל-100 הקמ”ש תוך 8.4 שניות.
הדור השלישי 1986-1993
בדור הנ”ל החל המהפך, הקשר בין הסופרה לסליקה הותר, הסליקה הפכה לרכב ספורטיבי העושה שימוש בהנעה קדמית ואילו הסופרה שמרה על ההנעה האחורית, כעת גם נקראה באופן רשמי טויוטה סופרה, וקיבלה את מנוע ה-MA70 (3.0 ליטר, 6 צילנדרים בטור, מגדש בודד) והפיקה 230 כ”ס.
בשנת 1990 שווקה הסופרה כשהיא מצויידת במנוע ה-1JZ – הייתה זו גרסה עתירת הספק שהייתה שמורה אך ורק לשוק היפני עם 276 כ”ס. למחמירים הוצעה גרסת ”אר” גם היא יועדה לשוק היפני בלבד אשר הוסיפה דיפ’ מכאני מוגבל החלקה, בולמי בילשטיין, מושבי ריקארו, הגה מומו ומוטות פיתול מעובים, זו הייתה הגרסה המהירה ביותר בדור השלישי.
למרות שנתון המשקל של הדור הזה חוצה את קו ה-1600 ק”ג ובזכות הטכנולוגיה והכוח – נתוני הביצועים של הדור הזה מתחילים לסמן כיוון ברור לסופרות העתידיות – כשאת המיאוץ ל-100 קמ”ש היא מסיימת תוך 6.2 שניות, בדרך למהירות מירבית של 232 קמ”ש.
דור רביעי: 1993-2002
בדור הזה מקבלת הסופרה את המנוע שיצבור יותר שם ושיפורים ממה שדמיינו המהנדסים החולמניים ביותר בטויוטה, ה-2JZ. המנוע הוצע בשתי גרסאות: GE (3.0 ליטר 6 ציל’ אטמוספרי, 220 כ”ס ו-28 קג”מ) ו-GTE (טווין-טורבו, 276 כ”ס ו-43 קג”מ). בימים ההם הסכימו היצרנים היפנים שלא לשווק לשוק היפני רכבים עם למעלה מ-276 כ”ס. לשוק האירופאי והאמריקאי הגיעה הסופרה עם נתונים משופרים – 320 כ”ס ו-42.7 קג”מ.
בדור הזה טויוטה עשתה מאמצים רבים להפחתת משקל לרבות שימוש נרחב למדי באלומיניום בגוף ובחלקי המתלה. התוצאה היתה, שלמרות תוספת איבזור משמעותית הדור הזה הציג ירידה במשקל לעומת הדור הקודם – 1460 ק”ג. וגם הביצועים היו טובים – כ-4.6 שניות למאה ומהירות מירבית ריאלית של 285 קמ”ש, למרות שמכוניות ששווקו לקהל הרחב צוידו במגביל מהירות אלקטרוני (180 קמ”ש ביפן ו-250 קמ”ש בשאר העולם).
הדור החמישי
כמו שנאמר בפתיח של הכתבה הזו הדור החמישי יהיה שונה מאוד. הוא ירוויח מהשם סופרה, בלי ספק אבל ספק אם ימשיך את הרוח הטכנולוגית והביצועית המקורית של הדגם הזה. בתחילה חשבנו שיהיה כך – עם מכוניות התצוגה FT-1 שאמורה היתה לרמוז על הסופרה הבאה. אבל היא לא, צילומי ריגול מראים מכונית שמזכירה יותר GT86 משופרת מאשר את ה-FT-1 המהממת. אבל בלי שום קשר, אנחנו נמשיך לחכות לעוד פרטים אודות הדור החמישי בשושלת טויוטה סופרה – העולם צריך עוד מכוניות נהיגה ייעודיות, בייחוד כאלו עם עבר מפואר כזה.