וולוו XC40 הזכיר לי שמיזוגים ורכישות של יצרני רכב זה כמו חתונה, לפעמים זה עובד ונוצרת משפחה שמחה ומאושרת ולפעמים זה נגמר על מדרגות הרבנות, גירושים, חלוקת רכוש ואז עוברים לפרק ב’.
אחרי שוולבו ראתה את התחתית והייתה כמה פעמים קרובה לסגירת השערים, וולבו נקנתה ע”י חברת ג’לי הסינית. מאז מיזוג שתי התרבויות המאוד שונות, הסינית והשוודית, רק דברים טובים קורים לוולבו.
עם השקת ה-XC40 וולבו מציעה ליין שלם לדגמי רכבי הפנאי היוקרתיים ומכוונת ללבן של העיניים לכל הגרמניות. בוולבו לא רוצים לקרוא ל-XC40 החדש אחיו הקטן של ה-XC60 אלא בן דוד, ה-DNA משותף אבל עם ייחודיות משלו.
מה חדש?
אני אוהב את העיצוב של ה-XC40, יש לו סטייל, אומנם סטייל קובייתי, המאפיין את הקווים הסקנדינבים של וולבו, אבל רוח צעירה ומאוד קלילה נושבת מהם. נכון, אי אפשר לטעות בייחוס המשפחתי שלו, מסגיר אותו במיוחד החרטום עם יחידות התאורה המחולקות, אבל ה-XC40 מצליח לבדל את עצמו עם קורה C גדולה המתחברת אל שיפולי הגג. ה-XC40 מבוסס על פלטפורמה חדשה, ארכיטקטורת הרכב הקומפקטי המודולרית (CMA), שפותחה ביחד עם ג’לי הסינית, הפלטפורמה תהווה בסיס לכל דגמי סדרה 40 בעתיד.
גם בתא הנוסעים, הנוסחה של “דומה אבל שונה” נשמרת, צג המולטימדיה ופתחי האוורור האנכיים נלקחו מאחיו הגדולים אבל שילוב הצבעים ברמת הגימור ‘R Design’ יחד עם קווים נקיים והמון סטייל, ה-XC40 מצליח להעביר מראה ותחושה של “צעירות וקלילות”. השונות מאחיו הגדולים מתבטאת בין השאר באיכות חומרים והרכבה נמוכים יותר. ה-XC40 מגיע עם כל מערכות הבטיחות הקיימות היום בארסנל של וולבו, בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב עם תיקון, בקרת שיוט חכמה ועוד. ליושבים מאחור מרחב המחיה טוב, הן בסעיף הראש והן בסעיף הברכיים, תא המטען עומד על 460 ליטר.
איך זה מרגיש?
גרסת המבחן שקיבלנו הייתה הגרסה הבכירה, T5, המצוידת במנוע 2.0 ליטר עם מגדש טורבו, המפיק 247 כ”ס ב-5,500 סל”ד ו-35.6 קג”מ ב-1,800 סל”ד. והנעה כפולה קבועה. המנוע משודך לתיבה פלנטרית בעלת 8 הילוכים. בסעיף הביצועים ה-XC40 מתגלה כלא פראייר בכלל ונותן ביצועים של רכבי ספורט. מעמידה ל-100 קמ”ש לוקח לו 6.5 שניות עד למהירות מירבת של 230 קמ”ש. בתנועה עירונית צפופה, ה-XC40 מתגלה כזריז מאוד, עם תגובות גז טובות והיגוי קליל. במרחב הבינעירוני, ה-XC40 מאיץ בלי מאמץ בכל טווח, התאוצות הן לינאריות ולא מכות של כוח בלתי נשלט.
המנוע ביחד עם תיבת ההילוכים מנגנים ביחד בהרמוניה. במהירויות חוקיות, ה-XC40 משייט לו בנינוחות, הדבר היחיד שמפר את שלוות הנוסעים הוא בידוד הרעשים, יותר נכון, חוסר הבידוד ברעשים. בכבישים מפותלים, ה-XC40 מרגיש פחות בנוח, האיזון החוזר מההגה לא נותן תחושת ביטחון, מצד שני, ההנעה הכפולה מייצרת אחיזה טובה. בכבישים מעט משובשים היכולת שיכוך וההחזר של המתלים אינה מספקת, דבר הגורם לנדנוד של המרכב. תצרוכת הדלק במבחן עמדה על 12.3 ק”מ/ליטר.
שורה תחתונה
ה-XC40 מציע חבילה טובה ויכולת דינאמית משובחת, באופיו הוא יותר דומה מאשר שונה לשושלת המתחדשת של היצרן השוודי. באבולוציה של וולבו חסרה קצת קילומטרז’, ובהשוואה לאחיו הבוגרים )ולמובילי הקטגוריה) חסר לו קצת ליטוש. ה-XC40 משווק בישראל בשתי גרסאות עיקריות: T4 עם מנוע 2.0 ליטר טורבו הזרקה ישירה, שמייצר 190 כ”ס ומחיר התחלתי של 240,000 שקלים. הגרסה הבכירה, ה-T5, תעלה מ-280,000 שקלים.
נתונים: מנוע בנזין 1,969 סמ”ק, הספק 247 כ”ס, 1,684 ק”ג, 13.8 ק”מ/ל’ (יצרן), מחיר: 280,000 שקלים.