אודי RS5 לא הצליחה לייצר סביבה את ההילה של המתחרות הגרמניות שלה. אולי כי שורשיהן של גרסאות הביצועים של המתחרות נעוצות יותר חזק, יש להן מיתוג פרהיסטורי.
אבל שלא היה לך ספק לרגע, אודי RS5 מסתכלת למרצדס C63 וב.מ.וו M4 ישר בעיניים. הדור החדש הולך רחוק יותר בכל הקשור ליכולת כשהכביש מתפתל ועוד לא דברנו על מה שצפוי לקרות אם אותו כביש מציע תנאים מאתגרים. אספלט חלקלק לדוגמה.
ועכשיו היא כאן, וצל”ש לאודי שדואגים שרכבי הקצה שלהם יהיו זמינים באופן רצוף למבחן. אז המיכל מלא, המנוע מונע, בוא נצא לדרך.
מתקדמים
ברשותך אדלג על האבזור המקורי (הרב והמשובח), על איכות החומרים (המעולה) ועל ספירת מחזיקי הכוסות בתא. בוא נקפוץ ישר למה שמעניין אותנו. אודי RS5 הקודמת השתמשה במנוע V8 בנפח 4.2 ל’. יחידת ההנעה הסופר-מענגת הזו עזבה אותנו לטובת מפגן טכנולוגי שונה ומרשים.
את מנוע ה-V6 כפול-המגדשים של אודי RS5 החדשה, ששורשיו בפיתוח של פורשה בכלל, הוא מנוע מתקדם. כמו בכל מכונית טורבו רצינית בתקופה האחרונה, הוא מניח את שני המגדשים שלו בין גדות הצילנדרים, זה אמור להעלים את ההשהיה בתגובה של מנוע מסוג זה.
להתחרות באופי של V8 גדול, לא יכול אף V6 אבל המספרים מטים את הכף בצורה די חד משמעית כלפיי החדש. ההספק לא ממש השתנה, למרות הירידה המשמעותית בנפח, אבל את הקונטרה שלו נותן ה-2.9 ל’ החדש במומנט. 61 קג”מ החל מ-1,900 סל”ד, חבר לזה תיבת עם שמונה יחסי-העברה ואת הנעת הקוואטרו של אודי ותבין איך החדשה מהירה ביותר מחצי שניה במיאוץ הקלאסי (3.9 שניות) לעומת הדור היוצא.
עוד בגזרת החדשות המשמעותיות (כי אתה יודע שיש מיליון ואחד פרטים קטנים וחדשים כאן) – שימוש נרחב באלומיניום בבניה הביא למשקל נמוך יותר בכ-60 ק”ג. אודי גם מספרים ארוכות על המעבר לשימוש במתלה רב-חיבורי מאחור, במטרה לשפר את האיכויות הדינאמיות של אודי RS5. אה, כמעט שכחתי, אם אתה חייב לגלח ממנה עוד כמה ק”ג, אודי מציעים גג מקרבון שחוסך 3 ק”ג שלמים.
נהנים
פנים אל פנים אודי RS5 נראית כמו שרירן בחליפת ערב. העיצוב הסולידי מקבל תפיחות ותוספות ועושה רושם שהיא עומדת לקרוע אותו מעליה. היא לא מוחצנת או מקושקשת. יש כאן סממנים בולטים ליכולת העודפת. גם היציבה מרגישה נכון – היא נמוכה יותר מה-A5 ב-7 מ”מ ובתי הגלגלים שלה רחבים יותר ב-15 מ”מ.
תא הנוסעים מאובזר מאוד, עם הגה ספורטיבי וקטום וכסאות הספורט המעולים של אודי. תנוחת הישיבה מעט גבוהה לטעמי אבל הנוחות טובה ותנוחת הנהיגה מצוינת. כפתור ההנעה זורק חיים ל-V6 החדש ורעם עדין ממלא את התא. היא לא צורחת עליך בזמן ההנעה כמו חלק מהמתחרות שלה. היא מודיע לך שיש כאן מנוע.
וזה חתיכת מנוע. עזוב את ההשוואות והנתונים רגע בצד. המיפלץ הזה מייצר כוח כל-כך משמעותי מסל”ד כל-כך נמוך, שלהטיס את המכונה הזו לא דורש ממך שום מאמץ. אין כאן מכות, התפרצויות, צרכים או דרישות. בכל מקום על טווח הסל”ד, בכל הילוך, הרגל יורדת – הנוף נמרח.
יש כמה דברים שגורמים לזה, מעבר למומנט העבה שמגיע חזק ונמוך כאמור. תיבת ההילוכים מהירה, יעילה ורבת יחסי-העברה. מערכת ההנעה כאן (מעבירה 60 אחוז מהכוח לאחור כשבמצבי קיצון עד 75 אחוזים מהכוח יכולים להגיע לאחור או עד 80 לפנים) מעבירה כל שבריר מומנט אל הכביש. גם תגובת הדוושה מצוינת, ישנה השהיה קלילה, כמעט זניחה לפני שהמכונית הזו אוספת אותה ואת היושבים בה לעבר האופק. וגם אם הדרך לאופק אינה ישרה כסרגל, כל המרכיבים האלו מקרבים אותך לשם מהר.
לא תופתע לשמוע שהאודי הזו טסה, כמו על מסילה. מערכת הקוואטרו מייצרת משיכה פסיכוטית ולא משנה לאיזה סיטואציה וכמה מהר הכנסת את עצמך, היא פשוט מושכת אותך משם החוצה על הגז.
האחיזה האבסולוטית פנטסטית (בטח שעם צמיגים במידות 275/30 על חישוק 20 אינץ’), ההגה מהיר ומדויק, המיתלים תומכים היטב במאסה (על כביש סלול היטב) והאודי הזו פשוט חותכת דרך הפניות כמו סכין יפנית, אה… גרמנית… משובחת. אבל לזה, ולא לגרם פחות, אני מצפה מאודי RS5 חדשה. מה שקורה מעבר לגבולות האחיזה האלו, היה הפתעה.
כמו בכל מכונית מודרנית יש כאן במגבלות תת-היגוי. ובניגוד להרבה מאוד מכוניות של הקונצרן הזה, מדובר בצל-צלו של תת-היגוי. ויותר מזה, אין שום בעיה להעמיס אותה דרך ההגה והבלמים ולקבל הידוק קו של היגוי-יתר מדויק בכל פניה נתונה. כן, המכונית הזו לא דוחפת את האף באגרסיביות. להפך, היא מהדקת עם הזנב.
לא מדובר כאן כמובן בהחלקות-כוח עתירות עשן ונעילה נגדית. מדובר בהיגוי-יתר עדין נכון ומדויק, שמכניס את המכונית הזו בדיוק לזווית הנכונה, מוכנה לשלוח את 60 הקג”מ שלה אל הגלגלים ואותך לעבר הפניה הבאה. לוקח זמן להבין את זה ולהגיע לשם. לייצר את העומס שבו היא חושפת את הפנים הנהדרות האלו שלה. אבל כשאתה מגיע לשם, אתה לא יכול להפסיק לחייך.
אולי זה כיול חדש, או חשיבה מפוכחת במגדלי אודי. אולי זו העובדה שהיא יודעת לבלום את הגלגלים הפנימיים בזמן הפניה. אודי RS5 לוקחת את כל המערכות שיש בה, ומגישה לך התנהגות כביש משובחת, מבלי שתשים לב לאף אחת מהן.
אם לא תייצר פרובוקציות, אם לא תתנגש במגבלות בכוונה, זו אחת המכוניות המהירות ביותר בסביבה. תאוצה, פניה, בלימה ושוב תאוצה, היא מחסלת כבישים בלי מאמץ בלי דרמה. ואתה יודע שככל שהכביש יהיה איכותי פחות, והתנאים יהיו קשים יותר, היא רק תמשיך לזרוח.
הגז היומי
בכל שאר הזמן, זו אודי שנעים מאוד לשהות בה ולחיות אתה. המתלים לא מצליחים לייצר רמת נוחות גבוהה על כבישי משובשים, אבל זהו מחיר הגיוני בהתחשב ביכולת. אם יש תוספת אחת שהייתי מוסיף זה את המתלים האדפטיבים של אודי. אלו יפתחו את מנעד היכולות של המכונית הזו, אפילו עוד יותר.
ואם דברנו על תוספות, אודי RS5, במחיר די מקביל למתחרות שלה, מציעה רמת אבזור גבוהה מאוד. דברים שפעם היו עולים הרבה מאוד כסף בחטיבת אודי ספורט, מגיעים כאן במחיר הבסיס. ואם שוב נזכרנו בשתי המתחרות שלה, גם ה-C63 וגם ה-M4 הן מכוניות פרועות יותר, שמגישות את הריגושים בסף נמוך יותר. האודי בהשוואה אליהן מרגישה סולידית יותר, פחות רועשת ורוטטת.
עד שיזדמן לנו לעשות מבחן השוואתי אמיתי ומלא, ההשוואות, התאורטיות לגמרי הללו, לא מעניינות. מעניינת אותי המכונית הזו. תוך כמה שניות היא הצליחה להשכיח ממני את ה-V8 שאבד והיא עשתה את זה בדרך הקשה. אלו לא הביצועים המעולים בקו ישר שהלהיבו אותי, היא לא קנתה אותי עם צליל אגזוז מטורף, גלגלים מפרפרים וקרנבל חוליגני שלם כמו שהמתחרות שלה עושות, כמו שאני אוהב.
היא הקסימה אותי דרך הפניות, דרך היכולת האינסופית שלה שגררה אותי לרצות לחקור את הקצוות שלה שוב ושוב. לדחוף עד קצות היכולת המטורפת שלה בכדי לחשוף את הפנים שלה, כשנדמה שהכול אבוד. אז זו מכונית מרשימה מאוד, ולזה אתה כבר מצפה מאודי כזו. הסיפור של אודי RS5 הוא סיפור של יכולת להרשים גם מחוץ לגבולות הסבירים, לעמוד לצד הנהג שלה ולא נגדו, לכבוש ביחד עוד פניה, עוד כביש. לייצר עוד הנאה, עוד חיוך.
נתונים: 2,894 סמ”ק, 450 כ”ס מ-5,700 עד ל-6,700 סל”ד, 61.2 קג”מ מ-1,900 עד 5,000 סל”ד, 1,655 ק”ג, 11.5 ק”מ לליטר (יצרן), מחיר: 735,000 שקלים